Home

Made in Germany: Opel viert 120 jaar auto’s.Toen paardenkracht onder de motorkap terechtkwam.

Made in Germany: Opel viert 120 jaar auto's

Opel is wereldwijd een van de autobouwers met de rijkste traditie: volgend jaar viert het merk 120 jaar auto’s. Op advies van haar zonen Carl, Wilhelm en Friedrich, besloot Sophie Opel in 1899 – vier jaar na het overlijden van de oprichter van het bedrijf, Adam Opel – auto's te gaan produceren. Wat in een garage in Rüsselsheim am Main begon met 65 handgemaakte Opel Patentmotorwagens 'System Lutzmann', heeft zich reeds lang ontwikkeld tot een massafenomeen, met tot op heden meer dan 70 miljoen gebouwde voertuigen. Vanaf het begin streefde Opel ernaar auto's zo efficiënt mogelijk te produceren om ze betaalbaar te maken voor een breed publiek. Opel was bijvoorbeeld de eerste Duitse fabrikant die al in 1924 de kostenbesparende assemblagelijnproductie introduceerde. Hierdoor konden de Opel 4/12 PS 'Laubfrosch' (boomkikker) en alle latere Opel 4 PS-modellen uitgroeien tot bestsellers. Met de Opel P4 en de Kadett (toen al met een zelfdragende carrosserie) produceerde het bedrijf in Rüsselsheim al in de jaren 1930 technologisch geavanceerde voertuigen voor een groot publiek. Het ‘Made in Germany’-label en de Duitse techniek werden betaalbaar en bereikbaar. Ook bij de ontwikkeling van een sportwagen bleef Opel trouw aan deze democratisering van de mobiliteit: in 1968 reed er met de Opel GT een betaalbare droomwagen op de weg.

Eerste Opel GT in 1965

In alle segmenten heeft het merk een leidende rol gespeeld – modellen zoals de Opel Kadett, Rekord en Kapitän waren markeerden de periode van de wederopbouw en het ‘Wirtschaftswunder’ (economisch wonder). Later volgden stijliconen zoals de Opel GT, Manta en Monza. In de jaren 1980 en 1990 werden modellen zoals de Corsa, Astra en Zafira bestsellers en symbolen van de Duitse hereniging. Na de val van de Berlijnse muur en de opening van de fabriek in Eisenach werd Opel populairder dan ooit. Van de eerste generatie van de Astra werden tussen 1991 en 1998 4,2 miljoen exemplaren geassembleerd, waarmee dit het meest geproduceerde Opel-model ooit is. Tot op vandaag is de autobouwer in Rüsselsheim sterk verankerd in het centrum van de samenleving en biedt hij technologieën aan die normaliter voorbehouden zijn voor dure premiummodellen. Innovatieve oplossingen zoals de IntelliLux LED® Matrix verlichting bij de compacte Astra (Europese Auto van het Jaar 2016) en het vlaggenschip Insignia, de AGR-gecertificeerde actieve ergonomische stoelen (verkrijgbaar in tal van modellen) of het uitgebreide aanbod aan hulpsystemen voor meer veiligheid en comfort (alle modellen) zijn typisch voor Opel.

Van Lutzmann tot Doktorwagen: pioniersjaren

Opel sluit zich aan bij de autopioniers van het einde van de 19de eeuw, zoals Daimler, Benz en Peugeot, door de autofabriek van Friedrich Lutzmann over te kopen. In het voorjaar van 1899 wordt in Rüsselsheim de eerste Patentmotorwagen 'System Lutzmann' gebouwd. Twee jaar later wint een omgebouwde Lutzmann de Heidelberg-Königstuhl bergrace door 16 andere voertuigen van ‘bekende Duitse autofabrikanten’ te verslaan. De ontwikkelingen in de automobielindustrie gaan razend snel. Terwijl de eerste modellen rechtstreeks afstammen van door paarden getrokken koetsen, lanceert Opel in 1909 een ultramoderne kleine auto voor een bijzonder scherpe prijs. De 4/8 PS Opel Doktorwagen heeft al een door Opel ontwikkelde en gebouwde 4-cilinder lijnmotor. In advertenties prijst Opel hem aan als ideaal voor ‘dokters, dierenartsen en advocaten’. De Doktorwagen is verkrijgbaar voor een prijs tussen 4.000 en 5.000 Duitse mark, terwijl veel andere auto's in die tijd 20.000 mark kosten. Hierdoor transformeert de auto van prestigieus speelgoed voor rijken en beroemdheden in een betaalbare mobiliteitsoplossing voor een breed publiek.

Van Laubfrosch tot Kadett: mobiliteit voor velen

Laubfrosch

Friedrich – inmiddels tot hoofdingenieur gepromoveerd – en zijn broer Wilhelm introduceren in 1924 de assemblagelijnproductie bij Opel. Ford was in 1913 in Amerika het eerste bedrijf dat deze kostenbesparende productiemethode invoerde. Opel was overigens altijd al zeer geïnteresseerd in de ontwikkelingen in andere landen. Adam Opel raakte gefascineerd door de naaimachine tijdens zijn jarenlange reizen door Frankrijk en later gaf de System Darracq de autoproductie in Rüsselsheim een krachtige impuls. De Opel-broers lanceren dan de 4/12PS 'Laubfrosch'. Deze tweezitter met een topsnelheid van 60 km/u was verkrijgbaar voor 3.900 goudmark, dankzij de assemblagelijnproductie. Later wordt de “wagen voor iedereen” beschikbaar voor 1.930 rijksmark. In de daaropvolgende jaren wordt een complete voertuigfamilie ontwikkeld op basis van de Laubfrosch-technologie. Tot 1931 worden in totaal worden 119.484 Opel 4 PS-modellen gebouwd.

Wat deze revolutionaire auto's zijn voor de jaren 1920, is de Kadett voor de jaren 1930. De automobielsector zet enorme stappen vooruit. De Kadett vervangt de succesvolle Opel P4 en viert zijn debuut met een zelfdragende stalen carrosserie, onafhankelijke voorwielophanging, een viercilinder viertaktmotor en hydraulische trommelremmen. De prijzen liggen beduidend onder die van de directe concurrenten. In 1938 is de 'normale' Opel Kadett berline verkrijgbaar voor een schappelijke 1.795 mark.

In 1962 krijgt wordt de naam ‘Kadett’ nieuw leven ingeblazen en legt Opel de lat hoger met de Kadett A. Terwijl veel concurrenten nog steeds rekenen op een tweetakt- of luchtgekoelde motor achteraan, excelleert de nieuwkomer met het comfort van een watergekoelde viercilindermotor, een stille vierversnellingsbak en carrosserieversies van coupé tot break.

Van Olympia Rekord tot ‘KAD’-modellen: succes gaat in stijgende lijn

De eerste gloednieuwe Opel na de oorlog is de Olympia Rekord. Met zijn ponton­carrosserie en verchroomde grille met 'haaientanden' luidt hij een nieuw tijdperk in. Het ontwerp is geïnspireerd op dat van de grote Amerikaanse limousines en is perfect voor het Duitse 'Wirtschaftswunder', dat net begonnen is. Al wie succesvol is, wil het weer laten zien. Met de Olympia Rekord Caravan maakt ook een nieuw voertuigtype zijn debuut: een stijlvolle break voor het hele gezin. In 1954 verschijnt de gloednieuwe Opel Kapitän; de Opel Rekord P2 wordt in 1960 geïntroduceerd en in 1963 volgt de Rekord A, met schijfremmen en kort daarna met 6 cilinders. Of het nu als coupé, break of berline is – de middelgrote Rekord wordt synoniem voor de nieuwe middenklasse in de jonge Bondsrepubliek Duitsland. Tegen 1965 bouwt Opel 882.433 exemplaren van de Rekord A. Dit succes opent de deur voor de 'grote drie' en in 1964 verschijnen de ‘KAD’-modellen – Kapitän, Admiral, Diplomat – ten tonele in de luxeklasse. De tweede generatie van deze KAD-modellen biedt zelfs een uniek rijcomfort dankzij de legendarische Dion-achteras. Met de Rekord C introduceert Opel in 1968 de veiligheidsstuurkolom. Innovaties om mee te evolueren met de toenemende verkeersdrukte.

Van Opel GT tot Calibra: nieuwe sportiviteit

Opel wordt in juni 1964 de eerste Europese fabrikant die een echte, moderne designstudio opent. Amper een jaar later maakt de eerste conceptauto van een Europese autobouwer, de Experimental GT, zijn debuut op het Autosalon van Frankfurt van 1965. Nog eens 36 maanden later is de Opel GT uit serieproductie verkrijgbaar bij de Opel-dealers en is een legendarische sportwagen geboren. Het icoon is betaalbaar voor een breed publiek dankzij de massaproductietechnologie, waardoor de GT het volgende succesnummer is van Rüsselsheim. De komende jaren houdt het bedrijf vast aan deze aanpak. De Manta deelt zijn technologie met de Ascona bij zijn lancering in 1970 en de Calibra 'leent' vanaf 1989 zijn technologie van de Vectra. De topversie van deze aerodynamicakampioen (CX luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26), de Calibra Turbo 4x4, levert 204 pk en biedt de rijprestaties van sportwagens die dubbel zoveel kosten.

Van Corsa tot Ampera: bestsellers en trendsetters

Opel Ampera

In 1982 imponeerde Opel met een kleine auto. De Corsa A maakte het aanbod van het bedrijf compleet door zich juist onder de Kadett te positioneren. De Corsa was een duidelijke demonstratie van het optimaal benutten van een kleine ruimte zonder toe te geven op rijplezier en kosteneffectiviteit. Elke generatie van de Corsa (A tot E) heeft de democratisering van de individuele mobiliteit bevorderd en voortgezet. Tot op heden werden er bijna 14 miljoen Corsa's ingeschreven. En volgend jaar volgt er een generatie die opnieuw een hoofdstuk toevoegt aan het verhaal – met een volledig elektrische versie van de Corsa.

Net zoals de Corsa het segment van de kleine auto’s mee heeft vormgegeven, heeft de Zafira sinds 1999 het segment van de compacte monovolumes met plaats voor zeven gedefinieerd. De derde rij stoelen die volledig in de vloer verdwijnt, is een vrijwel geniale vondst. Bezitters van concurrerende modellen dienen met heel wat moeite de zware extra stoelen te verwijderen wanneer ze de bagageruimte nodig hebben. In de 4,32 meter lange Zafira passen gemakkelijk zeven personen. Als alternatief kan de monovolume in enkele seconden tijd ook tot bestelwagen worden omgebouwd door de stoelen weg te klappen, waardoor een laadruimte ontstaat van 1,56 bij 1,15 meter met een totale inhoud van maximaal 1.700 liter. Ook de huidige Zafira is een meester in de gedaanteverwisseling: dankzij het Flex7®Plus systeem wordt hij naar wens een bestelwagen of een salon op wielen.

Een andere trendsetter, die in wereldpremière ging op de Autosalon van Genève in 2009, volgde in de voetsporen van de Corsa en Zafira: de Opel Ampera, een auto die de elektromobiliteit herdefinieert. De ‘Auto van het Jaar 2012’ rijdt elektrisch en heeft met de ‘range extender’ ook zijn eigen krachtbron aan boord, die de actieradius uitbreidt. Dit maakt de Ampera net zo onafhankelijk van laadstations als een conventionele personen­auto. Opel stelde de volgende generatie van de elektrische auto voor tijdens het Autosalon van Parijs in 2016. De Ampera-e heeft een volledig elektrisch NEDC-bereik van 520 kilometer dankzij de ultramoderne lithium-ionbatterij van 60 kWh. En de 150 kW/204 pk sterke elektromotor zorgt voor sportieve acceleraties. De volgende elektrische auto uit Rüsselsheim komt al in 2019 en de elektromobiliteit krijgt een extra boost met de Corsa-e, die het segment van de nicheauto’s zal verlaten om een vertrouwde verschijning op de weg te worden.

Van Astra tot Insignia: nieuwe efficiëntie

In 2015 onthulde Opel de nieuwe lichtheid van het bestaan met de lancering van de huidige Astra-generatie. De compacte auto weegt tot 200 kilogram minder dan zijn voorganger. Het motoraanbod volgt de downsizing-strategie, met een kleinere cilinder­inhoud en turbocompressor, lager brandstofverbruik en hogere efficiëntie. Voor het eerst is de Astra leverbaar met een zeer zuinige driecilinder benzinemotor met directe injectie en revolutionaire IntelliLux LED® Matrix-koplampen. Het innovatieve verlichtingssysteem verandert nacht in dag zonder andere weggebruikers te verblinden – een unieke functie in de compacte klasse! De Astra overtuigt zowel consumenten als specialisten en wordt verkozen tot 'Europese Auto van het Jaar 2016'.

De Insignia A is vanaf 2008 de eerste Opel die verkeersborden kan herkennen en biedt het slimme AFL+-verlichtingssysteem. Net als de Astra wint ook de tweede generatie van het vlaggenschip van Opel aan efficiëntie. De nieuwe generatie van de Insignia is lichter, zuiniger en tegelijkertijd veel ruimer. Een hoogtepunt van de Insignia GSi, Country Tourer, Grand Sport en Sports Tourer is de adaptieve vierwielaandrijving met koppelvectoring die de achterwielen in een fractie van een seconde onafhankelijk kan versnellen, in functie van de rijsituatie. De Opel Insignia is de eerste auto van een volumefabrikant in het midden­segment die deze technologie aanbiedt.

Van Mokka tot Grandland X: SUV-fenomeen

Opel Grandland X

SUV is het magische woord van het moment in de automobielindustrie. Klanten willen iets hoger zitten om een beter overzicht te hebben en te genieten van lange reizen en avontuur. Opel onderkende deze trend al in een zeer vroeg stadium en kwam met een uniek aanbod in het B-segment. De coole subcompacte Mokka is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving en bleek vanaf het allereerste begin zeer populair te zijn. In 2017 krijgt hij in de compacte klasse het gezelschap van de Crossland X en Grandland X. Alle leden van de X-Familie zijn verkrijgbaar met de AGR-gecertificeerde (Actie Gezonde Rug) actieve stoelen. Ergonomische en comfortabele stoelen maken al lang deel uit van het DNA van Opel – 120 jaar geleden pronkte de Opel Patentmotorwagen 'System Lutzmann' al met lederen bekleding.