WAT IS DE BLUEINJECTION-TECHNOLOGIE?
WAT IS OPELS BLUEINJECTION-TECHNOLOGIE?
BlueInjection is Opels baanbrekende SCR-technologie voor dieselmotoren die AdBlue®* gebruikt om de uitstoot van stikstofoxiden verder te verlagen en naar een schonere uitstoot te streven.
- De innovatieve SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) BlueInjection maakt deel uit van Opels nabehandelingsysteem voor uitlaatgassen.
- De BlueInjection-technologie spuit rechtstreeks AdBlue® in de uitlaat in. Dit brengt een chemische reactie op gang die de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden vermindert, door deze om te zetten in stikstof en waterdamp, die onschadelijk zijn voor het milieu.
- AdBlue® is een schone, niet-giftige, niet-brandbare en geurloze vloeistof die voor 32,5% uit ureum en voor 67,5% uit water bestaat.
*AdBlue® is een geregistreerd handelsmerk van Verband der Automobilindustrie e.V.
TOON MEER TOON MINDER-
WAT IS OPELS BLUEINJECTION-TECHNOLOGIE?
BlueInjection is Opels baanbrekende SCR-technologie voor dieselmotoren die AdBlue®* gebruikt om de uitstoot van stikstofoxiden verder te verlagen en naar een schonere uitstoot te streven.
- De innovatieve SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) BlueInjection maakt deel uit van Opels nabehandelingsysteem voor uitlaatgassen.
- De BlueInjection-technologie spuit rechtstreeks AdBlue® in de uitlaat in. Dit brengt een chemische reactie op gang die de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden vermindert, door deze om te zetten in stikstof en waterdamp, die onschadelijk zijn voor het milieu.
- AdBlue® is een schone, niet-giftige, niet-brandbare en geurloze vloeistof die voor 32,5% uit ureum en voor 67,5% uit water bestaat.
*AdBlue® is een geregistreerd handelsmerk van Verband der Automobilindustrie e.V.
WAT GOED IS VOOR HET MILIEU, IS GOED VOOR U.
WAT GOED IS VOOR HET MILIEU, IS GOED VOOR U.
-
WAT GOED IS VOOR HET MILIEU, IS GOED VOOR U.
Als uw voertuig is uitgerust met BlueInjection-technologie, helpt u de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden (NOx) te verlagen en zo uw ecologische voetafdruk te verkleinen.
HOE ADBLUE® GEBRUIKEN?
WANNEER BIJVULLEN?
Auto’s die met het BlueInjection-systeem zijn uitgerust, moeten regelmatig worden bijgevuld met AdBlue®, ook tussen de aanbevolen onderhoudsintervallen in. Maar u hoeft zich geen zorgen te maken, een lampje op het dashboard vertelt u wanneer het vloeistofpeil laag is.
Elke AdBlue®-tank is voorzien van sensoren die een melding geven wanneer het vloeistofpeil laag is.
Er zullen drie intervallen zijn:
- Wanneer het resterende bereik = 2.400 km (of minder, afhankelijk van het verbruik) - Een waarschuwingslampje brandt kort op uw boordcomputer.
- Wanneer het resterende bereik < 1.750 km - Een waarschuwingslampje brandt telkens u het contact aanzet.
- Wanneer het resterende bereik = 900 km – Een waarschuwingslampje knippert tot u bijvult.
Opgelet! Als de AdBlue®-tank leeg is, moet het systeem volledig worden bijgevuld alvorens de auto weer gestart kan worden.
TOON MEER TOON MINDERHOE ADBLUE® BIJVULLEN?
Vul zelf bij met het ruime assortiment flessen. Of laat het bijvullen over aan uw plaatselijke Opel-verdeler.
- De vulopening bevindt zich naast de vulopening van de dieseltank (of achter een opening in de achterbumper in het geval van de Antara).
- De vuldop is gekleurd en kan met de hand worden geopend.
- Bijvullen is mogelijk met alle flessen en mondstukken die compatibel zijn met personenwagens en die u in tal van tankstations of winkels vindt. Of gebruik een van de AdBlue®-pompen in bepaalde tankstations die speciaal ontworpen zijn voor personenwagens. Gebruik geen AdBlue®-pompen voor vrachtwagens / bedrijfsvoertuigen.
- Vul zelf bij met het ruime assortiment flessen. Of laat het bijvullen over aan uw plaatselijke Opel-verdeler.
- ls kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met de lak van het voertuig, veeg ze dan af en spoel de plek af met water, indien nodig.
-
WANNEER BIJVULLEN?
Auto’s die met het BlueInjection-systeem zijn uitgerust, moeten regelmatig worden bijgevuld met AdBlue®, ook tussen de aanbevolen onderhoudsintervallen in. Maar u hoeft zich geen zorgen te maken, een lampje op het dashboard vertelt u wanneer het vloeistofpeil laag is.
Elke AdBlue®-tank is voorzien van sensoren die een melding geven wanneer het vloeistofpeil laag is.
Er zullen drie intervallen zijn:
- Wanneer het resterende bereik = 2.400 km (of minder, afhankelijk van het verbruik) - Een waarschuwingslampje brandt kort op uw boordcomputer.
- Wanneer het resterende bereik < 1.750 km - Een waarschuwingslampje brandt telkens u het contact aanzet.
- Wanneer het resterende bereik = 900 km – Een waarschuwingslampje knippert tot u bijvult.
Opgelet! Als de AdBlue®-tank leeg is, moet het systeem volledig worden bijgevuld alvorens de auto weer gestart kan worden.
-
HOE ADBLUE® BIJVULLEN?
Vul zelf bij met het ruime assortiment flessen. Of laat het bijvullen over aan uw plaatselijke Opel-verdeler.
- De vulopening bevindt zich naast de vulopening van de dieseltank (of achter een opening in de achterbumper in het geval van de Antara).
- De vuldop is gekleurd en kan met de hand worden geopend.
- Bijvullen is mogelijk met alle flessen en mondstukken die compatibel zijn met personenwagens en die u in tal van tankstations of winkels vindt. Of gebruik een van de AdBlue®-pompen in bepaalde tankstations die speciaal ontworpen zijn voor personenwagens. Gebruik geen AdBlue®-pompen voor vrachtwagens / bedrijfsvoertuigen.
- Vul zelf bij met het ruime assortiment flessen. Of laat het bijvullen over aan uw plaatselijke Opel-verdeler.
- ls kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met de lak van het voertuig, veeg ze dan af en spoel de plek af met water, indien nodig.
AUTO’S MET BLUEINJECTION.
DE MEEST GESTELDE VRAGEN OVER BLUEINJECTION EN ADBLUE®.
Wat is AdBlue®?
AdBlue® (ook wel dieseluitlaatvloeistof genoemd) is een geurloze, kleurloze, schone en niet-giftige vloeistof die voor 32,5% uit ureum en voor 67,5% uit water bestaat. Omdat het overwegend uit water bestaat, bevriest het bij -11°C (een concentratie van 32,5% is het laagste vriespunt van een ureumoplossing in water). Opdat het voertuig in alle omstandigheden zou kunnen rijden, zijn alle AdBlue®-tanks dan ook voorzien van een verwarmer die voldoende vloeistof ontdooit om de uitstoot te verlagen.
Wat is de SCR-technologie?
Zijn er alternatieven voor SCR-technologieën?
Wat gebeurt er als ik niet bijvul?
Waarop moet ik letten wanneer ik AdBlue® koop?
● In de eerste plaats moet u op het handelsmerk AdBlue® letten, naast de ISO 22241-1- en de DIN 70070-norm.
● We raden u ook ten zeerste aan om enkel flessen of jerrycans met een verzegelde interface aan de vulpijp (doorgaans met een vastgeschroefde adapter) te gebruiken. Zo beperkt u het risico op morsen.
● Tot slot, aangezien AdBlue® slechts beperkt houdbaar is, dient u de houdbaarheidsdatum te controleren voor het bijvullen.
Aangezien AdBlue® al in bedrijfsvoertuigen wordt gebruikt, kan ik AdBlue® dan bijvullen aan een pomp voor vrachtwagens?
We raden u aan geen AdBlue® te tanken aan pompen in tankstations, aangezien deze doorgaans bedoeld zijn voor bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens en bussen) en het debiet te hoog is voor een personenwagen. Bovendien moeten de meeste mondstukken voor vrachtwagens worden vrijgegeven door een magneet in de vulopening van het voertuig; een personenwagen van Opel heeft zo’n magneet niet.
Het goede nieuws is dat er in Europa steeds meer tankstations zijn waar u AdBlue®-pompen met een laag debiet vindt voor personenwagens. AdBlue tanken aan een dergelijke pomp is dan even eenvoudig als diesel tanken.
Wat moet ik doen als ik AdBlue® op mijn auto en/of kleding mors?
Als kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met bijvoorbeeld de lak van uw voertuig, veeg ze dan af en spoel de plek af met water, indien nodig.
Als u ooit AdBlue® morst op uw kleding en/of handen, spoel ze dan grondig af met proper water.