SKIP TO CONTENT
Elektrische wagens

ELEKTRISCHE WAGENS IN SOORTEN EN MATEN.

Elektrisch rijden kan op verschillende manieren. 100% elektrisch of in combinatie met een verbrandingsmotor. Wij leggen het je graag uit.

Mild Hybrid (mHEV).

Een "Mild Hybrid" voertuig wordt primair aangedreven door een brandstofmotor, die ondersteund wordt door een kleine elektromotor en een lithium-ion batterij met een beperkte capaciteit. De batterij wordt tijdens het remmen en stationair draaien opgeladen. Een mHEV-motor kan niet bij een laadpunt worden opgeladen. De elektromotor dient alleen ter ondersteuning en kan ca. één liter brandstof per 100 km besparen.

Full / Strong Hybrid (sHEV).

Dit is de "klassieke hybride". Hij wordt aangedreven door een verbrandingsmotor, maar heeft daarnaast een elektromotor. Bij lage snelheden (tot 50 km/u) en op korte afstanden (ca. 3 km) kan hij ook puur elektrisch rijden. De elektriciteit die de elektromotor nodig heeft, wordt door de verbrandingsmotor opgewekt. Een sHEV-voertuig kan niet bij een laadpunt worden opgeladen.

Plug-in Hybride (PHEV).

De werking lijkt op die van een Full Hybrid, maar plug-in hybride kan ook bij hogere snelheden (tot 130 km/u) en op langere afstanden (ca. 40 km) 100% elektrisch rijden. De verbrandingsmotor laadt de batterij op als die uitgeput raakt, maar de batterij kan ook worden opgeladen aan een laadpunt.

Elektrische wagen met Range-Extender (E-REV).

Een elektrische wagen op batterijen met een kleine hulpverbrandingsmotor, die enkel dient om de batterij extra energie te geven en zo het rijbereik te vergroten. Anders dan bij een plug-in hybride kan deze Range-Extender de wagen niet zelfstandig mechanisch aandrijven.

Volledig elektrische wagen (BEV).

BEV staat voor "Battery Electric Vehicle": een wagen die uitsluitend op een elektromotor rijdt, die door een batterij van energie wordt voorzien. Hij heeft dus geen fossiele brandstof nodig. De batterij wordt opgeladen door een externe stroombron, thuis of onderweg. Dit type wagens rijdt 100% zonder uitstoot.

Brandstofcelwagen (FCEV).

Ook deze wagens rijden alleen op een elektromotor; alleen wordt de stroom niet door batterijen geleverd, zoals bij een BEV, maar door waterstofcellen. Die produceren elektriciteit door waterstof met zuurstof te laten reageren. Net als BEV's rijden FCEV's 100% zonder uitstoot.

Opel biedt op dit moment vijf 100% elektrische voertuigen (BEV) en één plug-in hybride (Grandland Hybrid). De belangrijkste eigenschappen op een rij:

100% elektrische voertuigen op batterijen:
  • Hebben een elektromotor en een batterij
  • Worden met een kabel opgeladen bij een laadpunt (privé of publiek)
  • De batterij wordt tijdens het rijden ook opgeladen door terugwinning van energie. De remenergie wordt bijvoorbeeld terug omgezet in elektriciteit wanneer je het gaspedaal loslaat of remt.
  • Het gemiddelde rijbereik hangt sterk af van het model, het rijgedrag, de omgevingsomstandigheden en de batterijcapaciteit. Sommige modellen kunnen ruim 300 km afleggen (gemeten in de WLTP-testcyclus).
  • Ze produceren tijdens het rijden helemaal geen uitstoot.
 
Plug-in hybrides:
  • Hebben een elektromotor en een batterij, plus een verbrandingsmotor, bv. de 1.6 Turbo benzinemotor met 147 kW (200 pk) van de Grandland Hybrid.
  • De batterij wordt zowel via een kabel opgeladen bij een laadpunt (privé of publiek) als door de interne verbrandingsmotor.
  • De batterij wordt tijdens het rijden ook opgeladen door terugwinning van energie. De remenergie wordt bijvoorbeeld terug omgezet in elektriciteit wanneer je het gaspedaal loslaat of remt.
  • Het gemiddeld rijbereik in volledig elektrische modus hangt sterk af van het model, het rijgedrag, de omgevingsomstandigheden en de batterijcapaciteit. Sommige modellen kunnen ruim 40 km puur elektrisch rijden (gemeten in de WLTP-testcyclus).
  • In de elektrische modus produceert de motor tijdens het rijden geen enkele uitstoot.