De nieuwe WLTP-rijcyclus
Om te meten hoeveel brandstof een auto verbruikt en of hij voldoet aan de strikte grenswaarden voor uitlaatemissies, worden alle nieuwe auto's getest volgens een gestandaardiseerde procedure. Sinds 1 september 2017 is in de hele EU de nieuwe “Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure” (WLTP) van kracht voor nieuwe personenwagens. Dit is de opvolger van de NEDC (de nieuwe Europese rijcyclus), die vanaf 1992 werd gebruikt. Vanaf 1 september 2018 zijn alle autofabrikanten verplicht de waarden volgens de nieuwe rijcyclus te publiceren. Op deze pagina vindt u naast de belangrijkste feiten over de WLTP en hoe die verschilt van de NEDC ook informatie over de EURO 6d-TEMP-norm en hoe die verband houdt met de procedure voor emissies in reële rijomstandigheden (RDE).
 
MEER WETEN

WLTP VS NEDC.

WLTP NEDC
Starttemperatuur
14°C 20-30°C
Cyclusduur
30 min 20 min
Proportie stilstand
13% 25%
Cycluslengte
ca. 23 km
ca. 11 km
Snelheid

Gemiddeld: 46,6 km/u

Maximum: 131 km/u

Gemiddeld: 34 km/u

Maximum: 121 km/u

Aangesproken vermogen

Gemiddeld: 7 kW

Maximum: 47 kW

Gemiddeld: 4 kW

Maximum: 34 kW

Invloed van opties, airconditioning (AC) en rolweerstand. 
Optionele uitrusting wordt in acht genomen op het gebied van gewicht, aerodynamica en rolweerstand. Geen airco.
De waarden  houden enkel rekening met de rolweerstand.

WLTP: realistischere verbruikscijfers.

De nieuwe WLTP-rijcyclus houdt rekening met situaties die dichter dan de NEDC-norm aanleunen bij de dagelijkse praktijk. Zo kunt u uw dagelijks verbruik beter inschatten.

 

De ""Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure"" (WLTP) werd op 1 september 2017 geïntroduceerd voor nieuwe voertuigtypes. 12 maanden later werd ze verplicht voor alle personenwagens en verving ze daarmee de oude ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Het gaat nog steeds om een laboratoriumtest, maar de WLTP werd ingevoerd om klanten gegevens over brandstofverbruik te verschaffen die dichter aanleunen bij hun echte rijgedrag en om meer transparantie te bieden. 

 

Bij de WLTP wordt rekening gehouden met:

  • Een realistischere rijdynamiek en buitentemperatuur
  • Een langere testafstand
  • Hogere gemiddelde en topsnelheden
  • Minder stilstandtijd
  • Vaker remmen en accelereren

 

Ook optionele uitrusting heeft een invloed op de waarden die worden bepaald volgens de WLTP-rijcyclus.

U vindt de WLTP-waarden voor uw Opel-voertuig naar keuze in de Configurator.

WAT IS DE WLTP-RIJCYCLUS?

WLTP-rijcyclus

De WLTP-rijcyclus omvat verscheidene fasen, die gebaseerd zijn op dagelijkse rijprofielen van automobilisten overal ter wereld. In vergelijking met de NEDC is de cyclus dynamischer, staat de auto minder stil en rijdt hij sneller gedurende langere tijdspannes om moderne rijsituaties beter te weerspiegelen.

 

Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een zeker voertuigtype wordt getest, zowel met de zuinigste als met de minst zuinige uitrusting. De invoer van de WLTP heeft waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissies opgeleverd die hoger zijn, maar nu tegelijk ook dichter aanleunen bij de werkelijkheid.

  • WLTP-rijcyclus

    De WLTP-rijcyclus omvat verscheidene fasen, die gebaseerd zijn op dagelijkse rijprofielen van automobilisten overal ter wereld. In vergelijking met de NEDC is de cyclus dynamischer, staat de auto minder stil en rijdt hij sneller gedurende langere tijdspannes om moderne rijsituaties beter te weerspiegelen.

     

    Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een zeker voertuigtype wordt getest, zowel met de zuinigste als met de minst zuinige uitrusting. De invoer van de WLTP heeft waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissies opgeleverd die hoger zijn, maar nu tegelijk ook dichter aanleunen bij de werkelijkheid.

EURO 6 EN RDE.

PARAMETERS VOOR DE TESTPROCEDURES
WLTP RDE
Temperatuur
14°C - 23°C
3°C - 30°C
gematigde testomstandigheden 
Gewicht
Leeg voertuig
+ bestuurder + 15% lading
Bijkomende lading tot 90%

Duur

 

30 minuten
90 - 120 minuten
Routes
Vastgelegde cyclus
Om het even welke route (stad, platteland, snelweg) binnen de grenzen van de testvoorwaarden

De proef in de praktijk.

In het kader van de nieuwe emissienormen, vanaf Euro 6d-TEMP, moeten de opgegeven emissiewaarden van voertuigen voortaan onder strengere testomstandigheden worden bewezen. De grenswaarden voor stikstofoxides (NOx) en deeltjesemissies moeten daarom niet enkel worden gehaald onder de nieuwe laboratoriumomstandigheden van de WLTP, maar ook bij een controletest in het dagelijkse verkeer.

 

Voor de RDE-testprocedure (Real Driving Emissions) is dus geen vaste rijcyclus vereist: de afstand, acceleratie, buitentemperatuur, wind- en verkeersomstandigheden zijn vrij te kiezen binnen bepaalde statistische grensvoorwaarden.

DIT KAN U INTERESSEREN: