Skip To Content
Energieverbruik

Het stroomverbruik van elektrische wagens

Ontdek hoe betaalbaar het is om je elektrische wagen op te laden, wat de voordelen zijn in vergelijking met een wagen met een verbrandingsmotor en hoe je het stroomverbruik kunt beperken

Zo efficiënt is een elektrische wagen!

Een elektrische wagen scoort om te beginnen punten met de efficiëntie van zijn aandrijving: een elektromotor zet ongeveer 80 procent van de energie om in beweging. Als je de verliezen meerekent die optreden bij het opladen van de batterij en het leveren van de elektriciteit, krijg je een rendement van 64 procent. Dit betekent dat een elektrische wagen ongeveer drie keer zo efficiënt is als een voertuig met een conventionele verbrandingsmotor, want het rendement van een benzinemotor is in normale rijomstandigheden slechts ca. 20 procent.

Stroomverbruik vergeleken met benzineverbruik

Als je je elektrische wagen thuis kunt opladen, kun je veel goedkoper 100 kilometer rijden dan met een verbrandingsmotor. Het opladen van een Opel Corsa-e met een 50 kWh-batterij kost (tegen het gemiddelde stroomtarief van 2021) bijvoorbeeld ongeveer € 15,95: dat is aanzienlijk goedkoper dan vol tanken bij een tankstation.
In het algemeen is een elektrische wagen veel efficiënter dan een wagen met een benzinemotor, die ongeveer drie keer zoveel energie nodig heeft voor dezelfde afstand. Dit komt vooral doordat verbrandingsmotoren een veel lager rendement hebben: veel van de energie die bij de verbranding in de wagen wordt opgewekt, gaat gewoon verloren.

Zo zuinig mogelijk rijden

Tips om zo weinig mogelijk energie te gebruiken

Tip 1: Gebruik de ECO-modus. Zo bespaar je maximaal energie en profiteer je van extra kilometers.
Tip 2: Rijd gelijkmatig en anticipeer goed. Voorkom scherp remmen en snel optrekken.  Door goed vooruit te kijken kom je verder.
Tip 3: Let op je snelheid. Boven de 100 km/u neemt het energieverbruik sterk toe. Je snelheid matigen kan je dus winst opleveren.
Tip 4: Energie terugwinnen tijdens het remmen. Als je snelheid mindert door gewoon het pedaal los te laten, wordt kinetische energie omgezet in bruikbare energie voor de batterij. Dat is het voordeel van ‘one-pedal driving’. Je accelereert en remt af met slechts één pedaal en wint daarbij kilometers.
Tip 5: Banden op spanning. Een te lage bandenspanning resulteert in een hoger energieverbruik. Controleer dus regelmatig je bandenspanning.

Tip 6: slim koelen en verwarmen

Verwarming en airconditioning gebruiken veel energie. Daarom worden ze in de ECO-modus in de meest energiezuinige stand gezet, of zelfs helemaal uitgeschakeld. Als de verwarming in de winter vol aanstaat, kan dat het rijbereik met wel 10-30% verminderen. Dat kan nog meer worden als de wagen gedurende de dag een paar keer afkoelt en weer moet worden opgewarmd.
Je kunt dit vermijden. Je wagen kan namelijk bijvoorbeeld tijdens het opladen al worden voorverwarmd of gekoeld. Door dit te doen terwijl de wagen nog aan de laadpaal staat, bespaar je onderweg energie. Het interieur is dan al namelijk op de gewenste temperatuur. Je regelt het gemakkelijk via de myOpel app.

Het energiegebruik van de batterij

Energiegebruik bij de productie

Bij de productie van elektrische wagens wordt de meeste energie gebruikt voor de productie van de batterij. Die energie wordt echter al heel snel gecompenseerd doordat elektrisch rijden een stuk energiezuiniger en milieuvriendelijker is dan rijden in een wagen met een verbrandingsmotor. Naarmate er meer groene stroom wordt gebruikt, zal de energiebalans bij de productie in de toekomst steeds beter worden. Ook het tweede leven en de daaropvolgende recycling van batterijen dragen bij tot hun positieve klimaatbalans. En als je je elektrische Opel uitsluitend oplaadt met groene stroom, kun je nog een extra positieve bijdrage leveren.

Grote energiedichtheid: de lithium-ion batterij

Het rijbereik van een elektrische wagen wordt in de eerste plaats bepaald door de capaciteit van de batterij. Alle elektrische wagens van Opel zijn uitgerust met lithium-ion batterijen, omdat deze de hoogste energiedichtheid hebben in vergelijking met andere typen batterijen. Dit betekent dat ze de meeste energie per kilogram batterij kunnen opslaan. In onze modellen worden batterijen gebruikt met een capaciteit van 50 tot 75 kWh. Aangezien de energiedichtheid in batterijen voor elektrische wagens de afgelopen 10 jaar al is verdubbeld, mogen we verwachten dat elektrische wagens in de toekomst nog verder zullen kunnen rijden. 

Antwoord op vragen over het energiegebruik

Hoeveel energie gebruikt een elektrische wagen per 100 km?

Het precieze energieverbruik van je elektrische wagen is afhankelijk van je rijstijl, de buitentemperatuur, de routecondities en de belading. De WLTP-waarde, die gebaseerd is op dagelijkse rijomstandigheden, geeft je echter een goede eerste indruk. Het verbruik van de Opel Corsa-e ligt bijvoorbeeld rond de 16,8 kWh per 100 kilometer (WLTP).

Hoeveel kw kan de batterij van een elektrische wagen opslaan?

Dat hangt af van de capaciteit van de batterij. De elektrische modellen van Opel hebben een batterij met een capaciteit van 50 kW of 75 kW.