Elektrische wagens

Elektrische wagens: een familieportret.

Elektrische wagens beslaan een heel spectrum – van auto's die hoofdzakelijk mechanisch tot strikt elektrisch worden aangedreven:

Mild Hybrid (mHEV).

Milde hybrides worden aangedreven door een verbrandingsmotor, die een bijkomende boost krijgt van een compacte elektromotor (<20 kW), bv. een 48V-recuperatiesysteem. Die elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor om het brandstofverbruik te verlagen en het koppel bij lage toerentallen te verhogen. Milde hybrides kunnen niet op elektriciteit alleen rijden.

Full / Strong Hybrid (sHEV).

Een wagen met een verbrandingsmotor en een elektromotor op batterijen. Hij wordt aangedreven door de verbrandingsmotor, maar bij lage snelheden (tot 50 km/u) en korte afstanden (ca. 3 km) kan hij ook puur elektrisch rijden. De elektriciteit die de elektromotor nodig heeft, wordt door de verbrandingsmotor opgewekt.

Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV).

De werking lijkt op die van een Full Hybrid, maar een PHEV kan ook bij hogere snelheden (tot 130 km/u) en langere afstanden (ca. 40 km) op elektriciteit alleen rijden. De verbrandingsmotor laadt de batterij op als die uitgeput raakt, maar ze kan ook worden opgeladen door een externe stroombron.

Elektrisch voertuig met uitgebreide autonomie (E-REV)

Een elektrisch voertuig op batterijen met een kleine hulpverbrandingsmotor, die enkel dient om de batterij op te laden. Anders dan bij een plug-inhybride kan deze motor-generator de wagen niet mechanisch aandrijven.

Elektrische auto op batterijen (BEV).

Werkt uitsluitend op een elektromotor die door een batterij wordt aangedreven. Hij heeft dus geen fossiele brandstof nodig. De batterij wordt opgeladen door externe stroombronnen. Lokaal 100% emissievrij.

Brandstofcelwagens (FCEV).

Ook FCEV's rijden alleen op een elektromotor; alleen wordt de stroom niet door batterijen geleverd, zoals bij een BEV, maar door waterstofcellen. Die produceren elektriciteit door waterstof met zuurstof te laten reageren. Net als BEV's zijn FCEV's lokaal 100% emissievrij.

Opel heeft momenteel één batterijaangedreven elektrische voertuig (de Corsa-e) en één plug-inhybride (de Grandland X Hybrid4). 

Laten we elk van die types even van naderbij bekijken.

Elektrische voertuigen op batterijen hebben:
  • Een elektromotor en een batterij
  • Een batterij die met een kabel wordt opgeladen aan een laadstation (privé/publiek)
  • Een batterij die tijdens het rijden ook opgeladen wordt door energierecuperatie: remenergie wordt terug omgezet in elektriciteit wanneer u het gaspedaal loslaat of remt
  • Een gemiddeld rijbereik dat sterk afhangt van het model, het rijgedrag, de omgevingsomstandigheden en de batterijcapaciteit. Sommige modellen kunnen zelfs meer dan 300 km afleggen bij een bepaalde testcyclus. Zo bedraagt het bereik van de Corsa-e 330 km (WLTP)1.
  • Lokaal geen emissies
 

Ontdek hier de batterijaangedreven Corsa-e.

Plug-inhybride elektrische voertuigen hebben:
  • Een elektromotor en een batterij, plus een verbrandingsmotor, bv. een 1.6T van 200 pk2 in de Grandland X Hybrid4
  • Een batterij die aan een laadstation (privé/publiek) met een kabel of door de interne verbrandingsmotor wordt opgeladen
  • Een batterij die tijdens het rijden ook opgeladen wordt door energierecuperatie: remenergie wordt terug omgezet in elektriciteit wanneer u het gaspedaal loslaat of remt
  • Een gemiddeld rijbereik in volledig elektrische modus dat sterk afhangt van het model, het rijgedrag, de omgevingsomstandigheden en de batterijcapaciteit. Sommige modellen kunnen zelfs meer dan 40 km puur elektrisch rijden bij een bepaalde testcyclus. Het elektrische rijbereik van de Grandland X Hybrid4 bedraagt tot 59 km (WLTP)1
  • Lokaal geen emissies in volledig elektrische modus. In hybride modus bedraagt de CO2-uitstoot van de Grandland X Hybrid4 32 g/km (WLTP)2
 

Ontdek hier de plug-inhybride Grandland X Hybrid4.

Wilt u meer weten over het opladen van batterijen bij elektrische voertuigen? Kijk dan hier.

1Gegevens i.v.m. het rijbereik zijn bepaald volgens de methodologie van de WLTP-testprocedure (Verordening (EG) nr. 715/2007, Verordening (EU) nr. 2017/1151). Dagelijks gebruik kan verschillen en hangt af van verschillende factoren. In het bijzonder: persoonlijke rijstijl, eigenschappen van de route, buitentemperatuur, verwarming/airconditioning, voorconditionering.

 

2Brandstofverbruik gemengde cyclus 1,4 l/100 km; CO2-uitstoot gemengde cyclus 32 g/km. De gegevens voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot zijn bepaald volgens de WLTP-testprocedure en de waarden in kwestie worden terug omgerekend naar NEDC-waarden om een vergelijking met andere voertuigen mogelijk te maken, in overeenstemming met verordeningen (EG) nr. 715/2007, (EU) nr. 2017/1153 en (EU) nr. 2017/1151.