Skip To Content
Opladen en rijbereik

Opladen en rijbereik van je elektrische wagen

In de elektrische wagens van Opel rijd je zonder problemen ook grotere afstanden. En je bent altijd flexibel, want opladen gaat thuis en onderweg heel gemakkelijk

Handige informatie over het opladen van elektrische wagens

Laad hier je kennis op!

Hoe blijf je altijd mobiel met je elektrische wagen? Dat is eenvoudig: door de batterij regelmatig op te laden! Hoe gemakkelijk dat is, welke mogelijkheden je hebt, waar je rekening mee moet houden, hoe vaak je het beste kunt opladen en hoe lang het opladen duurt - dat lees je allemaal hier.
Handige informatie over het opladen van elektrische wagens
Laad hier je kennis op!
Hoe blijf je altijd mobiel met je elektrische wagen? Dat is eenvoudig: door de batterij regelmatig op te laden! Hoe gemakkelijk dat is, welke mogelijkheden je hebt, waar je rekening mee moet houden, hoe vaak je het beste kunt opladen en hoe lang het opladen duurt - dat lees je allemaal hier.
Het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom
De meeste huishoudapparaten die we in Europa gebruiken, werken op wisselstroom (AC), maar apparaten met een ingebouwde batterij – zoals mobiele telefoons of laptops – kunnen alleen met gelijkstroom (DC) worden opgeladen. Daarom hebben ze een adapter, die de wisselstroom uit het stopcontact omzet in gelijkstroom voor de batterij. Dit geldt ook voor elektrische wagens.

Het Europese elektriciteitsnet is gebaseerd op wisselstroom, omdat dit een efficiëntere manier is om elektriciteit over langere afstanden te transporteren. Maar omdat de batterij van een elektrische wagen alleen met gelijkstroom kan worden opgeladen, moet de wisselstroom uit het net worden omgezet in gelijkstroom. Als je oplaadt aan een gewoon stopcontact of een wallbox gebeurt dat in de ingebouwde lader van de wagen. Veel sneller gaat het bij een DC-snellaadstation, waar de wisselstroom al in het laadstation wordt omgezet in gelijkstroom, zodat hij direct in de batterij kan worden geladen. Dit soort snellaadstations vind je nu alleen nog maar langs de snelweg en in sommige steden, maar het is absoluut de snelste manier om je elektrische wagen op te laden. 
Wat zijn fasen? waarom is 3 het beste?
In Europa wordt elektriciteit getransporteerd via een netwerk met opeenvolgende stroomgolven. Die noemen we fasen. Voor de meeste huishoudapparaten is één fase genoeg. Daarom heeft een gewoon stopcontact maar één fase.
 
Grotere apparaten, zoals een elektrische oven of een inductiefornuis, gebruiken wel alle drie de fasen. In de volksmond wordt dit "krachtstroom" genoemd.
 
In België hebben huizen doorgaans een 3-fasenaansluiting. Voor gewone stopcontacten wordt daarvan maar één fase gebruikt, terwijl voor zwaardere apparaten een "krachtstroomgroep" (3 fasen) kan worden aangelegd. Ook voor thuisladers, zoals een wallbox, wordt een 3-fasenaansluiting gebruikt, zodat je wagen sneller kan opladen.
Wat betekenen kW en kWh?
Kilowatt (kW) geeft aan hoeveel energie een apparaat of installatie per tijdseenheid gebruikt of kan leveren. Dit wordt het vermogen genoemd. De hoeveelheid energie die in totaal wordt verbruikt of opgeslagen, wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Dit is de capaciteit. 
De capaciteit van de batterij van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kWh. Bij de Corsa-e is dit bijvoorbeeld 50 kWh. Ook het energieverbruik per 100 km wordt uitgedrukt in kWh. De hoeveelheid stroom die een stopcontact, een wallbox of een laadpaal kan leveren, wordt uitgedrukt in kW.
Je zou het kunnen vergelijken met een emmer water met een inhoud van 10 liter. Meer dan 10 liter past er niet in de emmer, net zoals er niet meer dan 50 kWh in de batterij van de Corsa-e past. Als de emmer leeg is, kun je hem vullen met een waterslang waardoor 2 liter per minuut kan stromen, of een dikkere slang, waardoor 5 liter per minuut kan stromen. Als je de emmer met de dikke slang van 5 liter per minuut vult, is hij sneller vol. Zo gaat het ook met het opladen van de batterij: bij een laadpunt met meer vermogen (meer kWh) laadt de batterij sneller op.

Je kunt je elektrische wagen bijna overal opladen

Voor iedereen een passend laadsysteem

Laad je je elektrische Opel bijna altijd thuis op, of vaak onderweg? Heb je altijd ruim de tijd voor het opladen of heb je vaak haast? Wij kunnen je precies vertellen welke manier van opladen het beste bij je past en welke accessoires je daarvoor nodig hebt.

Kosten, tijd, verbruik en meer over opladen

Welke soorten oplaadsystemen zijn er? Wat is het verschil en hoe zit het met oplaadtijden en kosten? Vergelijk alle aspecten, zodat je precies weet hoe het zit.
Zonne-energie
Als je zonnepanelen hebt, kun je voordeliger opladen. Maar als je helemaal met zonne-energie wilt opladen, moet het totale vermogen van je zonnepanelen groot genoeg zijn. Je hebt bovenop je gewone stroomverbruik extra 1,4 kW (ofwel 1.400 watt-piek) nodig om genoeg energie op te wekken voor het opladen. Als je minder opwekt, wordt het restant tijdens het opladen automatisch uit het stroomnet gehaald, zodat er toch nog kosten gemaakt worden.
 
Opladen op je werk
Misschien is het mogelijk je elektrische wagen of plug-in hybride op je werk op te laden. Informeer ernaar, want het kan erg voordelig zijn. Je werkgever kan profiteren van subsidies bij de aanleg van laadpunten voor medewerkers en laat bovendien zien milieubewust te zijn!
 
Donder en bliksem?
Daarover hoef je je geen zorgen te maken. Zelfs als het pijpenstelen regent of onweert kun je je wagen veilig opladen, zelfs bij een laadpaal aan de straat. Elk laadpunt openbaar én privé) is uitgerust met een bliksemafleider, zodat er geen enkel gevaar is, zelfs in het zeldzame geval dat de bliksem in het laadpunt of je elektrische wagen slaat. Verder moet je in onweer natuurlijk goed op de veiligheid blijven letten.
 

Groot rijbereik

Ruim voldoende rijbereik voor dagelijks gebruik

Wist je dat 95% van alle dagelijkse ritten korter dan 50 km zijn? Het rijbereik van de elektrische modellen van Opel is een stuk langer. Maar hoe wordt het berekend en wat is van invloed op het bereik? Je leest het hier alles over.

Meer over opladen en rijbereik

Hoe zit het met ac en dc bij het opladen van een elektrische wagen?

Alle moderne elektrische wagens hebben een lithium-ion batterij, die met gelijkstroom (DC) moet worden opgeladen. Maar het Europese elektriciteitsnet levert wisselstroom (AC). Daarom wordt de wisselstroom in de ingebouwde lader van de wagen omgezet in gelijkstroom. Een DC-snellaadstation vormt hierop een uitzondering. Hier wordt de wisselstroom al in de snellader omgezet in gelijkstroom. Daarom gaat het opladen hier veel sneller.

Hoe kan ik mijn elektrische wagen thuis opladen?

Om thuis gemakkelijk op te laden, raden wij een AC-wallbox aan met een vermogen van bijvoorbeeld 11 kW. Daarmee gaat het opladen veel sneller dan aan een gewoon geaard stopcontact, dat er eigenlijk niet op gemaakt is om zo langdurig zoveel stroom te moeten leveren. Toch kan het handig zijn om een stopcontact te gebruiken als je bijvoorbeeld bij vrienden even snel wilt bijladen voor de terugreis.

Hoe kan je een elektrische wagen opladen aan een stopcontact?

Alles wat je nodig hebt, is een standaard type 2-laadkabel, die bij je elektrische Opel  geleverd wordt. Een geaard stopcontact is vrijwel altijd bij de hand, zodat je gemakkelijk kunt opladen. Bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan vrienden of familie. Voor het dagelijks opladen thuis raden wij een wallbox aan. Daarmee gaat het opladen een stuk sneller.

Hoeveel kost het om een elektrische wagen op te laden?

Als je thuis aan een wallbox oplaadt, is het relatief goedkoop, omdat je alleen de prijs per kWh betaalt. Bij een openbaar laadpunt hangen de kosten af van het geldende tarief van de energieleverancier, plus de vergoeding voor het gebruik van het laadpunt of abonnementskosten. Een DC-snellaadstation is vaak een stuk duurder, maar daar staat tegenover dat je batterij in ongeveer een half uur weer tot 80% van zijn capaciteit is opgeladen.