Skip To Content

Nieuwe Opel Astra Electric: 100% elektrisch

 

Een nieuw tijdperk: de 100% elektrische bestseller voor het eerst in zijn geschiedenis

Prestaties: 115 kW/156 pk, 270 Nm koppel, snelheid van 170 km/u

Nul lokale emissies: actieradius van 418 km (WLTP) dankzij de 54 kWh batterij

Afslanken: de 100% elektrische vijfdeurs weegt slechts 1.679 kg 

Rijhulp op zijn best: de Astra Electric is de eerste Opel met Intelli-Drive 2.0.

 

 

 

Opel zet een nieuwe mijlpaal op weg naar een volledig elektrisch merk: de Astra is voor het eerst in zijn lange geschiedenis 100 procent elektrisch. De nieuwe Opel Astra Electric maakt het mogelijk om te genieten van rijden zonder lokale uitstoot, zelfs op lange ritten. Volgens de WLTP-norm is het mogelijk om tot 418 kilometer te rijden zonder te stoppen om op te laden, en met een licht gemoed, want de nieuwe Astra Electric weegt slechts 1.679 kilogram. Dat is een groot voordeel dat je merkt telkens als je het gaspedaal intrapt of een bocht neemt.

 

De nieuwe Astra Electric biedt het plezier van volledig elektrisch rijden, gecombineerd met een bijzonder aantrekkelijk, sober maar zeer persoonlijk design en een geavanceerde uitrusting. Standaard is hij uitgerust met een groot aantal elektronische hulpmiddelen. Daarnaast is het Intelli-Drive 2.0 systeem met halfautomatische rijstrookassistentie en intelligente snelheidsaanpassing voor het eerst als optie leverbaar op de AGR-gecertificeerde Active Sport, terwijl het 100% digitale Pure Panel® Pro instrumentenpaneel met twee 10-inch schermen en multimedia infotainmentsysteem garant staat voor het allerbeste op het gebied van connectiviteit en entertainment. 

 

Klanten van Opel Astra hebben nu een nog grotere keuze aan aandrijflijnen dan bij elk ander model. Naast zuinige verbrandingsmotoren zijn de Astra en Astra Sports Tourer nu al verkrijgbaar in geëlektrificeerde plug-in hybride versies, aangevoerd door een nieuw topmodel, de Astra GSe. Dit aanbod wordt binnenkort aangevuld met de Astra Sports Tourer Electric, de eerste volledig elektrische stationwagon van een Duitse fabrikant.

 

Efficiënt, innemend, aangepast aan het dagelijks leven: rijplezier en verantwoordelijkheid

 

De nieuwe Astra Electric biedt puur rijplezier, zonder lokale emissies. De elektromotor levert 115 kW/156 pk en een maximumkoppel van 270 Nm, die beide beschikbaar zijn vanaf de eerste druk op het gaspedaal, wat een snelle acceleratie garandeert. Het lage leeggewicht van 1.679 kg draagt bij aan de levendigheid van de auto. En terwijl veel andere elektrische auto's beperkt zijn tot 150 km/u of 160 km/u, heeft de nieuwe Astra Electric een topsnelheid van 170 km/u. Afhankelijk van hun voorkeur kunnen bestuurders van een Astra Electric kiezen uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport.

 

De energie wordt opgeslagen in een 54 kWh lithium-ion batterij. Deze bijzonder compacte eenheid biedt een voorbeeldige actieradius en korte oplaadtijden, ondanks zijn lage gewicht. De vijfdeurs kan tot 418 kilometer afleggen zonder lokale emissies volgens de WLTP-norm en verbruikt slechts 14,8 kWh elektriciteit per 100 kilometer (WLTP). Het regeneratieve remsysteem wint energie terug tijdens het rijden. Zelfs wanneer de Astra Electric moet worden opgeladen, hoef je niet lang bij het oplaadpunt te blijven. De Astra Electric kan in minder dan 30 minuten worden opgeladen tot 80% van zijn capaciteit bij een 100 kW DC snellaadstation. Bovendien wordt de 100% elektrische Astra standaard geleverd met een 11 kW driefasige boordlader die kan worden aangesloten op de wallbox van de woning.

 

De accu bevindt zich onder de carrosserie, zodat er in het passagierscompartiment geen ruimte verloren gaat voor passagiers en bagage. Zelfs met de achterbank op zijn plaats behoudt de Astra Electric 352 liter bagageruimte in de bagageruimte - met de stoelen neergeklapt kan de inhoud zelfs oplopen tot 1.268 liter. Een ander voordeel is dat de lage positie van de accu het zwaartepunt van de auto verlaagt, waardoor de Astra Electric comfortabel op de weg ligt en de bestuurder in een lagere stoel kan zitten voor extra sportiviteit. Bovendien is de torsiestijfheid met 31% toegenomen ten opzichte van de toch al uitzonderlijke waarden van andere Astra-versies.

 

Opel Astra Electric GS: standaarduitrusting en design van topniveau

 

Dankzij de torsiestijfheid van de carrosserie en de talrijke geluidsreducerende maatregelen genieten de inzittenden van de Astra Electric van een bijzonder hoog comfortniveau. Zo isoleren de gelaagde ruiten (standaarduitrusting) de cabine effectief van omgevingsgeluid. De ergonomische Active Sport bestuurdersstoel biedt bestuurders van de Astra Electric het hoogste zitcomfort in de Opel-traditie. De stoel is gecertificeerd door Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR, vereniging voor ruggezondheid). (AGR, vereniging voor de gezondheid van de rug), biedt uitstekende zijdelingse steun en een groot aantal handmatige en elektrische verstelmogelijkheden.

 

De lange lijst met standaard gemonteerde rijhulpsystemen varieert van een botswaarschuwing met automatische noodstop en voetgangersdetectie, lane-keeping assist en verkeersbordherkenning tot slaperigheidsdetectie, adaptieve cruise control met stop-and-go functie, parkeerhulp voor en achter en de 360-graden Intelli-Vision camera.

 

Het optionele Intelli-Drive 2.0 systeem is voor het eerst beschikbaar bij Opel: het integreert talrijke elektronische assistenten en combineert ze met halfautomatisch wisselen van rijstrook en intelligente snelheidsaanpassing. Als de rijstrook vrij is, stuurt de assistent de Astra Electric met kleine stuurbewegingen naar de gewenste rijstrook. De intelligente snelheidsaanpassing maakt het mogelijk - als de bestuurder dit bevestigt - om de snelheid van de auto te verlagen wanneer een nieuwe snelheidslimiet wordt bereikt of om de snelheid tot deze limiet te verhogen. Naast sensoren gebruikt Intelli-Drive 2.0 ook informatie van het radionetwerk. De Pixel Intelli-Lux LED®-verlichting, met 168 LED-segmenten, verhoogt de veiligheid nog verder. 

 

Het Pure Panel®, het volledig digitale instrumentenpaneel, dompelt de bestuurder ook onder in de wereld van een moderne cockpit. De infotainmentsystemen van de Astra Electric zijn gebaseerd op het geïntegreerde Snapdragon® Automotive Cockpit-platform van Qualcomm Technologies en beschikken over verbeterde grafische, multimedia- en computervisiefuncties. De intuïtieve mens-machine-interface met twee grote 10-inch schermen geeft alle belangrijke functies weer, zoals de laadstatus van de accu of de actieradius, terwijl instellingen zoals de klimaatregeling altijd eenvoudig met één druk op de knop kunnen worden aangepast. En dankzij het grote E-HUD head-up display en de natuurlijke spraakherkenning kan de bestuurder zijn ogen gericht houden op de weg en de verkeersontwikkelingen.

 

Het temperamentvolle, dynamische karakter van de Astra Electric is duidelijk vanaf het eerste moment. Het nieuwe elektrische model in het Opel-gamma wordt standaard geleverd met 18-inch vijfspaaks lichtmetalen velgen in hoogglans zwart, die zijn assertieve en pure uitstraling onderstrepen. De tweekleurige lak met carbonzwart dak en buitenspiegelkappen dragen ook bij aan het onderscheidende uiterlijk van de Opel Astra Electric.

 

Kort daarvoor, in 1992, werd het prototype van de Opel Twin onthuld. Op de weg werd hij aangedreven door een driecilinder 0,8-liter benzinemotor van 25 kW/34 pk, terwijl in de stad voor korte ritten een elektrische aandrijflijn met twee wielmotoren van 10 kW/14 pk in actie kwam. De bestuurder zat centraal voorin en de passagiers zaten op drie stoelen achterin. In 1995 bracht Opel elektromobiliteit naar het bedrijfswagensegment met het prototype van de Combo Plus bestelwagen. Twee hoogenergetische natrium/nikkelchloride batterijen werkten samen met een asynchrone draaistroommotor van 45 kW.

 

Brandstofcellen in het dagelijks leven: niet-vervuilende wagenparken HydroGen

 

In 2000 bracht Opel de brandstofcel op de weg en in het dagelijks gebruik met de HydroGen1. Onder het klassieke koetswerk van de Zafira bevond zich een waterstofbrandstofcel die elektriciteit leverde aan een driefasige asynchrone motor die 55 kW/75 pk en 251 Nm koppel ontwikkelde. Een bufferbatterij dekte pieken in de stroomvraag. In 2001 werd een vloot van 20 HydroGen3's getest door proefklanten. Het vermogen werd verhoogd tot 60 kW/82 pk, wat een topsnelheid van 160 km/u opleverde. Tijdens de Fuel Cell Marathon in 2004 legden twee HydroGen3's bijna 10.000 km af door Europa, van Hammerfest in Noorwegen tot Lissabon in Portugal. Aan het stuur van een HydroGen3 won Grand Prix-coureur Heinz-Harald Frentzen in 2005 ook de Rally van Monte Carlo voor auto's met alternatieve aandrijving.

 

De vierde generatie brandstofcelvoertuigen, de HydroGen4, was ook volledig niet-vervuilend: er kwam alleen waterdamp uit de uitlaat. Het maakte reizen met een lage ecologische voetafdruk mogelijk dankzij zijn brandstofcel, die dit keer bestond uit 440 in serie geschakelde cellen waarin waterstof reageert met zuurstof uit de lucht. Er is geen verbranding, alleen een elektrochemische reactie die elektriciteit opwekt. In deze versie leverde de warmtepomp een continu vermogen van 73 kW/100 pk, met een piekvermogen van 94 kW/128 pk. Vanaf 2008 begon een vloot van HydroGen4's hun geschiktheid voor dagelijks gebruik te demonstreren in een project gesponsord door het Duitse Federale Ministerie van Transport - het Clean Energy Partnership (CEP) - in Berlijn en later in de staten Hamburg, Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Hessen.

 

Actiekampioenen: Opel Ampera met range extender en Opel Ampera-e

 

Tegelijkertijd ging Opel door met de ontwikkeling van batterijaangedreven auto's en presenteerde de Flextreme Concept op het autosalon van Frankfurt in 2007. Deze auto was uitgerust met het Voltec elektrische aandrijfsysteem dat de actieradius verlengt. De Flextreme GT/E Concept, onthuld op het autosalon van Genève in 2010, toonde hoe dit elektrische aandrijfsysteem kon worden aangepast aan een gezinsberline.

 

Elektrische aandrijving met verlengde actieradius werd werkelijkheid met de serieproductie in 2011 van de Opel Ampera, de eerste vierpersoons elektrische auto die perfect geschikt was voor dagelijks gebruik. Om afstanden tussen 40 en 80 kilometer af te leggen (afhankelijk van de rijomstandigheden), gebruikte hij zijn lithium-ionbatterij van 16 kWh om de elektromotor van 111 kW/150 pk aan te drijven. Zodra het laadniveau van de accu een bepaald minimum bereikte, startte de 63 kW/86 pk sterke benzinemotor automatisch en dreef een generator aan die de elektromotor aandreef. Dankzij deze continue energievoorziening kon de auto worden bestuurd zonder dat men zich zorgen hoefde te maken dat de brandstof opraakte. De afwezigheid van een oplaadstation verhinderde niet dat de auto een actieradius van enkele honderden kilometers kon halen. De Ampera was zijn tijd ver vooruit en werd uitgeroepen tot "Europese auto van het jaar 2012".

 

In 2016/2017 nam de Opel Ampera-e het over. De Ampera-e werd voorgesteld op het Autosalon van Parijs en had een zuiver elektrische actieradius die ongeëvenaard was in dit segment, met een bereik van 423 kilometer in de WLTP-cyclus. Dankzij het zeer platte ontwerp van de in de vloer gemonteerde accu's behield deze kampioen van actieradius voldoende ruimte om vijf passagiers te vervoeren en biedt hij een bagageruimte die een traditionele compacte vijfdeurs waardig is (381 liter). De Ampera-e bewees ook dat elektrische mobiliteit en rijplezier hand in hand kunnen gaan: zijn maximumkoppel van 360 Nm zorgde voor opmerkelijke acceleratie- en optrekcijfers. De elektromotor had een vermogen van 150 kW/204 pk. De compacte elektrische auto accelereerde van nul naar 50 km/u in 3,2 seconden en had slechts 4,5 seconden nodig om van 80 naar 120 km/u te gaan bij het inhalen.

 

Deze prestatie was overtuigend: in de herfst van 2017 ontving Opel de felbegeerde "Gouden Stuurwiel"-award in de categorie compacte auto's en stadsauto's voor de Ampera-e. En de jury van AUTOBEST verkoos de Ampera-e tot ECOBEST 2016.

 

Opel Corsa Electric, Mokka Electric: op weg naar een 100% elektrisch merk

 

In 2019 werd Opels best verkochte stadsauto, de Corsa-e, voor het eerst 100% elektrisch. Daarmee opende Opel een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf en maakte het elektrische mobiliteit betaalbaar voor iedereen. De 100 kW/136 pk sterke elektromotor met een maximumkoppel van 260 Nm is krachtig, stil en lokaal emissievrij. De elektrische batterij heeft een actieradius tot 353 kilometer volgens de WLTP-norm. Klein, wendbaar en praktisch, de Corsa-e is perfect geschikt voor een breed scala aan alledaagse taken - en zelfs rallyrijden. Opel heeft dit wendbare autootje omgetoverd tot de Corsa Rally Electric en slaat daarmee opnieuw nieuwe wegen in. Met de Corsa Rally Electric was Opel niet alleen de eerste fabrikant die een 100 procent elektrische rallyauto ontwikkelde: in samenwerking met de ADAC bedacht Opel ook 's werelds eerste elektrische rallycup.

 

In 2020 won de Opel Corsa-e een "Gouden Stuurwiel" award voor de fabrikant uit Rüsselsheim; in 2021 was het de beurt aan de Opel Mokka Electric. Met de nieuwe Astra Electric beschikt de nieuwste generatie van de Astra nu over een reeks aandrijflijnen die geen enkel ander model van Opel tot nu toe bood: klanten kunnen kiezen tussen ultra-efficiënte verbrandingsmotoren, 100 procent elektrische aandrijflijnen of plug-in hybrides. Bovendien biedt Opel nog dynamischere versies aan onder het nieuwe submerk Opel GSe. GSe staat voor "Grand Sport Electric". De Opel Grandland GSe met plug-in hybride aandrijflijn biedt 221 kW/300 pk (WLTP-gewogen gecombineerd brandstofverbruik: 1,2 l/100 km, CO2-uitstoot 28-27 g/km) en een sterk maximumkoppel van 520 Nm. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 6,1 seconden en is daarmee de beste in zijn klasse. Dit alles met de veiligheid van elektrische vierwielaandrijving. De geëlektrificeerde versies van de Astra GSe leveren een comfortabele 165 kW/225 pk (WLTP brandstofverbruik: 1,2-1,1 l/100 km, CO2-uitstoot 26-25 g/km) en een koppel van 360 Nm. Om deze extra prestaties aan te kunnen, is de Astra GSe uitgerust met een speciaal chassis met het KONI-FSD-dempingsysteem (Frequency Selective Damping).

 

Het juiste voertuig voor elke behoefte: geëlektrificeerd, van klein tot groot

 

Of je nu kijkt naar de kleinste of de grootste modellen in het Opel-gamma, de autofabrikant gaat verder met elektrificatie. Met de Opel Rocks Electric (die er ook komt in de vorm van de Kargo) kunnen jongeren vanaf 14 jaar zich verplaatsen. Deze innovatieve elektrische stadswagen met twee zitplaatsen is een frisse wind in het segment van de voertuigen zonder rijbewijs. Ook de Opel Vivaro-e HYDROGEN is toekomstgericht. Deze revolutionaire waterstofauto is gebaseerd op de Opel Vivaro-e ("International Van of the Year 2021"). Hij laat zien in welke mate elektromobiliteit kan worden aangepast aan de professionele wereld. Het is de ideale oplossing voor wagenparkklanten die lange afstanden willen afleggen zonder lokale uitstoot en die snel moeten tanken. Met een volle tank kan hij tot 400 kilometer afleggen (volgens de WLTP-norm). Waterstof tanken duurt slechts drie minuten. Daarnaast is het hele gamma lichte bedrijfswagens - Opel Combo, Vivaro en Movano - al verkrijgbaar in een 100% elektrische versie.

 

Tegen het einde van het jaar zullen er in totaal 15 geëlektrificeerde Opel-modellen op de weg zijn, waaronder de nieuwe Opel Astra Sports Tourer Electric - de eerste volledig elektrische stationwagon van een Duitse autofabrikant. Vanaf volgend jaar zal Opel minstens één geëlektrificeerde variant in elk modelgamma aanbieden. Vanaf 2028 zal het merk alleen nog maar elektrische auto's aanbieden in Europa.