Skip To Content
Corsa MHEV

Nieuwe Opel Corsa voor het eerst met 48V hybride aandrijving
Geëlektrificeerd: nieuwe benzinemotoren, zesversnellingsbak met dubbele koppeling, 21 kW elektromotor

 

Rüsselsheim.  Opel zal binnenkort voor het eerst de nieuwe Corsa met 48 volt-hybridetechnologie aanbieden. Het systeem beschikt over een lithium-ion accu die onder bepaalde rijomstandigheden automatisch wordt opgeladen en de nieuwe 1,2-liter driecilinder benzinemotoren met 74 kW/100 pk en 100 kW/136 pk (later beschikbaar) die speciaal zijn ontwikkeld voor hybride toepassingen. De motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een elektromotor van 21 kW/28 pk. 

 

De efficiënte en gebruiksvriendelijke 48 V hybridetechnologie is ideaal voor de nieuwe Opel Corsa. Vergeleken met de niet-geëlektrificeerde Corsa 1.2 met automatische achtversnellingsbak (brandstofverbruik in de WLTP-cyclus: 5,5-5,4 l/100 km; 125-122 g/km CO2, beide gecombineerd), is de nieuwe motor met 74 kW/100 pk en Hybride 48V-technologie (WLTP-brandstofverbruik 4,7-4,6 l/100 km; 106-102 g/km CO2 gecombineerd) veel zuiniger. Hij bespaart bijna 1,0 l/100 km brandstof (ongeveer 15%) en vermindert ook de CO2-uitstoot. 

 

Naadloos: benzinemotor en elektromotor werken samen of afzonderlijk

 

In het dagelijkse verkeer, op zowel stads- als plattelandswegen, werken de benzinemotor en de elektromotor van de Opel Corsa Hybrid samen of afzonderlijk om het energieverbruik en de prestaties te optimaliseren. Het systeem biedt vooral voordelen in het stadsverkeer. 

 

Dankzij de elektromotor kan de Opel Corsa ook bij een laag koppel tot één kilometer volledig elektrisch rijden (bijvoorbeeld tijdens het manoeuvreren of onder de 30 km/u in stadsverkeer) en ondersteunt hij de benzinemotor tijdens het accelereren, bijvoorbeeld bij het starten vanuit stilstand. Tijdens het afremmen stopt de benzinemotor en fungeert de e-motor als generator om de 48V-accu van het hybridesysteem op te laden. De accu slaat ook de energie op die wordt gerecupereerd door het regeneratieve remsysteem. 

 

Nieuwe Opel Corsa met 48V-systeem: de juiste keuze, vooral in de stad en buitenwijken

 

De nieuwe Opel Corsa met het 48V-hybridesysteem is ideaal voor klanten die voornamelijk in steden en voorstedelijke gebieden rijden. De state-of-the-art technologie is toegankelijk en gemakkelijk om mee te leven; het zal ook klanten aanspreken die voor het eerst het plezier van elektrisch rijden willen ervaren, zonder dat ze via het elektriciteitsnet moeten opladen. De compacte 48V-hybridetechnologie beschikt over: 

 

  • Een nieuwe generatie driecilinder benzinemotoren van 1,2 liter die speciaal zijn ontwikkeld voor hybridisatie en om te voldoen aan de Euro 6.4-emissienorm. Zowel de motoren van 74 kW/100 pk als de motoren van 100 kW/136 pk bereiken hun piekvermogen bij 5.500 tpm en ontwikkelen een maximumkoppel van respectievelijk 205 Nm en 230 Nm bij 1.750 tpm. Voor een optimaal rendement werken de nieuwe motoren volgens de Miller-verbrandingscyclus. Deze thermodynamische cyclus wordt mogelijk gemaakt door de turbocompressor met variabele geometrie, die de prestaties bij lage toerentallen verbetert, en de variabele kleptiming.

  • Een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling, die ook speciaal is ontworpen voor hybride toepassingen. Het schakelen zonder koppelonderbreking is korter en het comfort is hoger. In de transmissiebehuizing bevinden zich ook de elektromotor, de DC-omvormer en de ECU (Engine Control Unit), waardoor de afmetingen en het gewicht van de aandrijflijn worden geoptimaliseerd en uitstekende rijprestaties worden gegarandeerd.

  • Een synchrone elektromotor met permanente magneet, geïntegreerd in de versnellingsbak, produceert een piekvermogen van 21 kW/28 pk en een maximumkoppel van 55 Nm. 

  • Een riemaangedreven starter die – in combinatie met de e-motor – de benzinemotor start vanaf een koude start. De riemstarter herstart de motor ook snel en naadloos tijdens het rijden.  

  • Een lithium-ionaccu van 48 V met een bruikbare capaciteit van 432 Wh, geïnstalleerd onder de linkervoorstoel. Deze locatie zorgt niet alleen voor een optimale gewichtsverdeling voor een goede rijdynamiek, maar zorgt er ook voor dat het volledige volume van de bagageruimte behouden blijft. 

  • Twee elektrische netwerken. Een 12V-laagspanningsnetwerk dat de uitrusting van de auto levert (bijvoorbeeld elektrische ramen, infotainmentsysteem); en een 48V-netwerk om het hybride systeem te voeden.

 

Met een hybride aandrijving van 48 V biedt de nieuwe Opel Corsa een breed scala aan aandrijflijnen, variërend van puur accu-elektrisch tot hybride tot zeer efficiënte verbrandingsmotoren, wat ongeëvenaard is in het segment van de kleine auto's. De technologie voegt ook een verdere impuls toe aan het voortdurende elektrificatie-offensief van Opel, waarbij het merk met de Blitz tegen eind 2024 minstens één accu-elektrisch model in elke autolijn zal aanbieden. Vanaf 2025 zal elk nieuw geïntroduceerd Opel-model volledig elektrisch zijn.