De toekomst van elektrisch rallyrijden begon dit weekend in Eindhoven
De vertegenwoordigsters van het RACB National Team namen dit weekend in het Nederlandse Eindhoven deel aan de tweede manche van de ADAC Opel Electric Rally Cup. Aan het stuur van hun Corsa Electric wisten Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere gestaag hun tijden te verbeteren, om uiteindelijk als tiende te finishen. Een goed voorteken voor het vervolg van het programma van het jonge Belgische duo.
Van een rallywagen met verbrandingsmotor overstappen naar een elektrisch exemplaar is een lastige oefening. Zeker als er tussen de twee wedstrijden slechts enkele dagen liggen. Dat was echter de uitdaging die Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere afgelopen week met succes zijn aangegaan. Amper was de Sezoensrally in Bocholt afgelopen of de vertegenwoordigsters van het RACB National Team trokken richting Eindhoven, om het op te nemen tegen de andere rijders in de ELE Rally, de tweede manche van de ADAC Opel Electric Rally Cup.
“Gelukkig konden we eerst even halt houden op de RACB -piste in Bernister”, legt Thyrsa uit. “Daar kon ik gedurende anderhalf uur opnieuw wennen aan de Corsa Electric en kreeg ik ook heel wat nuttige tips van Tom Rensonnet. Ronde na ronde kon ik efficiënter rijden en tegen het einde van de test waren mijn tijden soms beter dan de zijne.”
Op vrijdag kon het Belgische duo dan in Nederland aan de slag, aanvankelijk op droge wegen. “De eerste paar proeven gaven ons vertrouwen”, analyseert corijdster Justine. “Daar mogen we blij om zijn, want op het parcours van de ELE Rally liggen soms wel wat zanderige stroken."
Na op vrijdag pas om middernacht te zijn aangekomen, moest het duo op zaterdag om 9 uur opnieuw aan de slag, voor drie lussen. “De eerste proeven op zaterdag waren nog droog, maar dan trok een grote regenzone over het parcours”, legt Thyrsa uit. “De zanderige wegen werden bijna zo glad als ijzel. Maar net zoals daags voordien heb ik geprobeerd om de tips van Tom Rensonnet te volgen. De positie van mijn handen op het stuur, agressiever remmen en meer accelereren in bochten hebben me toegelaten progressie te boeken. In vergelijking met mijn eerste rally met de Corsa e-rally is mijn rijstijl nu wat verfijnder. Aan het eind van de rally zijn we er in geslaagd om het verschil met de besten te herleiden naar een seconde per kilometer. Door die progressie zijn we er in geslaagd om onze Opel in RNT-kleuren in de top 10 te hijsen. Ik denk dat we uit deze rally in Nederland belangrijke lessen kunnen trekken, en we zo met nog meer vertrouwen richting de volgende manches kunnen trekken.”
En nog meer goed Belgisch nieuws was de prestatie van Tom Heindrichs en Jonas Schmitz. Zij eindigden op een mooie vijfde plaats in de ELE Rally.
Mokka GSE Rally: Kippenvel, sportiviteit en elektriserende euforie
Opel gaf in Eindhoven ook een kijkje in de toekomst en gaf een voorproefje van hoe de elektrische rallyauto van morgen eruit zou kunnen zien met de nieuwe Opel Mokka GSE Rally. Met 207 kW (280 pk) onderstreept het krachtige prototype nogmaals de pioniersrol die Opel speelt in de elektrische rallysport.
De in serie geproduceerde Opel Mokka is al een opwindende headturner met zijn karakteristieke design, nieuwe kleuren, nieuwe cockpit en toptechnologieën. De nieuwe Mokka GSE Rally behoudt veel van dit alles - en vertegenwoordigt de volgende grote stap speciaal voor volledig elektrische rallysport: hij is sterker, sneller, compromislozer in elk opzicht!
Van buiten is de Mokka GSE Rally een absolute blikvanger: Met zijn buitengewone motorsportfolie inclusief grote 'OMG! GSE' belettering. Daarnaast zijn er gele remklauwen aan de voorkant en gele velgen aan de achterkant, evenals andere rally-designaccenten. Er is een duidelijk zichtbare luchtinlaat op het dak en "Mokka GSE RALLY" staat in witte en gele letters op de zwarte motorkap.
Elders zijn de inwendige waarden van het prototype met de Blitz nog indrukwekkender: een elektrisch piekvermogen van 207 kW (280 pk) en een koppel van 345 Newtonmeter, gecombineerd met geavanceerde motorsporttechnologie, beloven prestaties die niet onderdoen voor die van een Rally4-auto. Een sperdifferentieel met meerdere platen en een raceversnellingsbak zorgen samen met versterkte aandrijfassen en wielnaven voor een krachtige aandrijving. Het chassis is vervaardigd in een lichtgewicht ontwerp. De perfect afgestelde rallyophanging van Bilstein bestaat uit versterkte McPherson veerpoten en uniball-bevestigingen op de vooras en een starre achteras met aangepaste veren en dempers. Elektronische rijhulpsystemen zoals ABS, ESP, Lanekeep Assist en tractiecontrole ontbreken allemaal op de Mokka GSE Rally. Op basis van de ervaring die is opgedaan met de Corsa Rally Electric, is de softwaretuning voor het motor- en batterijmanagement ontworpen voor maximale efficiëntie, rijeigenschappen onder competitieve omstandigheden en prestaties. De batterij komt overeen met de serieversie met een opslagcapaciteit van 54 kWh.
Elders zijn de extreem hoge veiligheidsnormen gehandhaafd. Net als de Opel Corsa Rally Electric heeft de Mokka GSE Rally een rolkooi (gecertificeerd door de FIA), rallystoelen met zespuntsgordels, een speciale inkapseling van de accu en een extra onderrijbeveiliging. Het 400-voltsysteem wordt continu bewaakt door de beproefde Master Alarm Indicator. In het onwaarschijnlijke geval van een isolatieprobleem meldt een visueel en akoestisch waarschuwingssysteem onmiddellijk een storing. Bij een plotselinge vertraging (zoals bij een aanrijding) schakelt een geavanceerd sensorsysteem het hoogspanningssysteem in een paar tienden van een seconde volledig uit. Daarnaast heeft de Mokka GSE Rally een speciaal blussysteem met elektrisch niet-geleidend blusmiddel.
En: De Opel Mokka GSE Rally is 's werelds eerste rallyauto die momenteel wordt ontwikkeld volgens het nieuwe eRally5-reglement van de FIA. Het snelle prototype zou dus vanaf het rallyseizoen 2026 wereldwijd kunnen worden ingezet in meerdere klantensportcompetities.
Van visie naar realiteit: Elektrische rallysport werkt en inspireert
De Mokka GSE Rally vertegenwoordigt dus de volgende mogelijke ontwikkelingsfase voor volledig elektrische rally one-make racing. Sinds het seizoen 2021 bewijst Opel: Elektrisch rallyracen werkt en inspireert! De Corsa Rally Electric, die wordt gebruikt in de ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE', heeft bewezen een snelle, betrouwbare en veilige elektrische rallyauto te zijn. De bijna-productie technologie, vooral voor de hoogspanningscomponenten zoals de elektromotor, omvormer en batterij, voldoet moeiteloos aan de extreme eisen van de rallysport. Hetzelfde geldt voor de innovatieve laadinfrastructuur, waarmee Opel de wendbare elektrische rallyauto's ter plekke altijd betrouwbaar van duurzame energie voorziet.
De acceptatie van en interesse in 's werelds eerste elektrische one-make rallycup groeit sinds het begin van jaar tot jaar. Sinds het debuutseizoen in 2021 hebben tot nu toe in totaal 63 coureurs uit 13 landen deelgenomen aan een van de 33 Cup-wedstrijden in zes landen. Bezoekers van het Opel Motorsport servicepark tijdens de ELE Rally in Eindhoven konden het Mokka GSE Rally prototype dit weekend van dichtbij bekijken.