Skip To Content
Nieuwe Opel Mokka GSE Rally

Nieuwe Opel Mokka GSE Rally: De toekomst van elektrisch rallyrijden begint nu

Pionier: Mokka GSE Rally is het eerste voertuig dat is ontwikkeld volgens de nieuwe eRally5-reglementen van de FIA.
 

De ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE' is net succesvol begonnen aan zijn vijfde seizoen. Tot op heden is de rallyserie de enige volledig elektrische rallycup ter wereld, maar Opel kijkt nu al naar de toekomst. De fabrikant geeft namelijk een voorproefje van hoe de elektrische rallyauto van morgen eruit zou kunnen zien met de nieuwe Opel Mokka GSE Rally. Met 207 kW (280 pk) onderstreept het krachtige prototype nogmaals de pioniersrol die Opel speelt in de elektrische rallysport.

 

"Al meer dan vier jaar bewijzen Opel en de ADAC dat elektrisch rallyrijden werkt en opwindend is. Met onze nieuwe Opel Mokka GSE Rally bieden we een glimp van een volledig elektrische rallyauto van de volgende generatie. Dankzij de nieuwste motorsporttechnologie biedt het prototype sterke prestaties en vermogen in overvloed," aldus Florian Huettl, CEO van Opel en Opel.

 

 

Mokka GSE Rally: Kippenvel, sportiviteit en elektrische euforie

 

De in serie geproduceerde Opel Mokka is al een opwindende headturner met zijn karakteristieke design, nieuwe kleuren, nieuwe cockpit en toptechnologieën. De nieuwe Mokka GSE Rally behoudt veel van dit alles - en vertegenwoordigt de volgende grote stap speciaal voor volledig elektrische rallysport: hij is sterker, sneller, compromislozer in elk opzicht!

 

Van buiten is de Mokka GSE Rally een absolute blikvanger: Met zijn buitengewone motorsportfolie inclusief grote 'OMG! GSE' belettering . Daarnaast zijn er gele remklauwen aan de voorkant en gele velgen aan de achterkant, evenals andere rally-designaccenten. Er is een duidelijk zichtbare luchtinlaat op het dak en "Mokka GSE RALLY" staat in witte en gele letters op de zwarte motorkap.

 

Elders zijn de inwendige waarden van het prototype met de Blitz nog indrukwekkender: een elektrisch piekvermogen van 207 kW (280 pk) en een koppel van 345 Newtonmeter, gecombineerd met geavanceerde motorsporttechnologie, beloven prestaties die niet onderdoen voor die van een Rally4-auto. Een sperdifferentieel met meerdere platen en een raceversnellingsbak zorgen samen met versterkte aandrijfassen en wielnaven voor een krachtige aandrijving. Het chassis is vervaardigd in een lichtgewicht ontwerp. De perfect afgestelde rallyophanging van Bilstein bestaat uit versterkte McPherson veerpoten en uniball-bevestigingen op de vooras en een starre achteras met aangepaste veren en dempers. Elektronische rijhulpsystemen zoals ABS, ESP, Lanekeep Assist en tractiecontrole ontbreken allemaal op de Mokka GSE Rally. Op basis van de ervaring die is opgedaan met de Corsa Rally Electric, is de softwaretuning voor het motor- en batterijmanagement ontworpen voor maximale efficiëntie, rijeigenschappen onder competitieve omstandigheden en prestaties. De batterij komt overeen met de serieversie met een opslagcapaciteit van 54 kWh.

 

"De Mokka GSE Rally zal de harten van Opel Motorsport-fans sneller doen kloppen en ze echte 'OMG! GSE' momenten geven. Het elektrische rallyprototype bewijst dat ons submerk GSE in 2025 een nieuw niveau zal bereiken: met elektrische sensaties en prestaties van hoog niveau, trouw aan ons rijke motorsporterfgoed", zegt Rebecca Reinermann, Vice President Marketing bij Opel en Opel.

 

Elders zijn de extreem hoge veiligheidsnormen gehandhaafd. Net als de Opel Corsa Rally Electric heeft de Mokka GSE Rally een rolkooi (gecertificeerd door de FIA), rallystoelen met zespuntsgordels, een speciale inkapseling van de accu en een extra onderrijbeveiliging. Het 400-voltsysteem wordt continu bewaakt door de beproefde Master Alarm Indicator. In het onwaarschijnlijke geval van een isolatieprobleem meldt een visueel en akoestisch waarschuwingssysteem onmiddellijk een storing. Bij een plotselinge vertraging (zoals bij een aanrijding) schakelt een geavanceerd sensorsysteem het hoogspanningssysteem in een paar tienden van een seconde volledig uit. Daarnaast heeft de Mokka GSE Rally een speciaal blussysteem met elektrisch niet-geleidend blusmiddel.

 

En: De Opel Mokka GSE Rally is 's werelds eerste rallyauto die momenteel wordt ontwikkeld volgens het nieuwe eRally5-reglement van de FIA. Het snelle prototype zou dus vanaf het rallyseizoen 2026 wereldwijd kunnen worden ingezet in meerdere klantensportcompetities.

Van visie naar realiteit: Elektrische rallysport werkt en inspireert

 

De Mokka GSE Rally vertegenwoordigt dus de volgende mogelijke ontwikkelingsfase voor volledig elektrische rally one-make racing. Sinds het seizoen 2021 bewijst Opel: Elektrisch rallyracen werkt en inspireert! De Corsa Rally Electric, die wordt gebruikt in de ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE', heeft bewezen een snelle, betrouwbare en veilige elektrische rallyauto te zijn. De bijna-productie technologie, vooral voor de hoogspanningscomponenten zoals de elektromotor, omvormer en batterij, voldoet moeiteloos aan de extreme eisen van de rallysport. Hetzelfde geldt voor de innovatieve laadinfrastructuur, waarmee Opel de wendbare elektrische rallyauto's ter plekke altijd betrouwbaar van duurzame energie voorziet.

 

De acceptatie van en interesse in 's werelds eerste elektrische one-make rallycup groeit sinds het begin van jaar tot jaar. Sinds het debuutseizoen in 2021 hebben tot nu toe in totaal 63 coureurs uit 13 landen deelgenomen aan een van de 33 Cup-wedstrijden in zes landen. De volgende ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE' 2025 vindt plaats op 23/24 mei als onderdeel van de ELE Rally in Eindhoven. Bezoekers van het Opel Motorsport servicepark kunnen het Mokka GSE Rally prototype, dat in Nederland zijn rallypremière zal vieren, van dichtbij bekijken.