Nieuw terrein veroveren: De Opel Grandland Electric Ultimate
Nadat Opel in 2024 de eerste Duitse fabrikant was die elk model met batterij-elektrische aandrijving aanbood, zet het zijn elektrificatiestreven in 2025 voort. Het merk uit Rüsselsheim teasde onlangs de komst van volledig elektrische, high-performance GSE-modellen en toont de nieuwe Opel Grandland Electric Ultimate - het eerste volledig elektrische model met het Blitz-embleem dat verkrijgbaar is met vierwielaandrijving.
"Onze topklasse Grandland SUV is een mijlpaal voor Opel, een mijlpaal die enorm populair blijkt sinds we in oktober vorig jaar de orderboeken openden. Klanten hebben al de keuze uit batterij-elektrische aandrijving, plug-in hybride en hybride met 48-volt technologie. We bieden nu nog meer keuze met de Grandland Electric Ultimate en zorgen er zo voor dat onze klanten kunnen genieten van maximale efficiëntie en veiligheid in uiteenlopende weers- en wegomstandigheden, in combinatie met veel rijplezier," aldus Florian Huettl, CEO van Opel.
Als lid van de Grandland-familie geniet de nieuwkomer van het verbluffende design van zijn broers en zussen. Het karakteristieke Opel-logo, de 3D Vizor, wordt gecombineerd met het verlichte Opel Blitz-embleem, dat dankzij Edge Light Technology nog prominenter aanwezig is. Het nieuwe verlichte logo wordt ook vergezeld door de bekroonde en toonaangevende Intelli-Lux HD-koplampen met meer dan 50.000 individuele elementen. Aan de achterzijde is de Grandland Electric Ultimate voorzien van het verlichte 'OPEL'-woordmerk. En geheel in lijn met Opels Greenovation-aanpak om alle hulpbronnen met betrekking tot de auto te sparen, wordt de naam van de auto niet langer weergegeven door middel van chromen letters - in plaats daarvan is hij centraal in reliëf in de achterklep aangebracht. Daar houden de gelijkenissen echter op. Aerodynamisch geoptimaliseerde inzetstukken op de voor- en achterbumpers, samen met de 20-inch bi-colour aerowielen geven de nieuwste telg in de Grandland-familie een nog sportievere uitstraling, terwijl ze de windweerstand verder verlagen. De Electric Ultimate is het meest aerodynamisch efficiënte Grandland-model, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van slechts 0,278.
Vier rijmodi, 239 kW (325 pk) systeemvermogen en een actieradius tot 489 km (WLTP)
Elders zijn de innerlijke waarden van de nieuwkomer al even indrukwekkend. De nieuwe Grandland Electric Ultimate heeft een bruikbare lithium-ion NMC-batterij van 73 kWh en kan tot 489 km (WLTP) afleggen tussen twee oplaadbeurten. En als hij moet worden opgeladen, is er slechts een korte stop van minder dan 30 minuten nodig om van 20% tot 80% op te laden aan een snellader. Ondertussen combineert het nieuwe vierwielaandrijvingssysteem de standaard 157 kW (213 pk) elektromotor met voorwielaandrijving, zoals bekend van de Grandland Electric, met een extra 82 kW (112 pk) elektromotor voor de achterwielen. Dankzij deze combinatie kunnen Grandland Electric Ultimate -bestuurders zich verheugen op een totaal systeemvermogen van 239 kW (325 pk), een maximumkoppel van 509 Nm en vier verschillende rijmodi:
Normale modus: Om de dagelijkse efficiëntie te optimaliseren, krijgen alleen de voorste motor en wielen prioriteit; het maximumvermogen is beperkt tot 230 kW (313 pk) en het maximumkoppel tot 450 Nm. Afhankelijk van de eisen van de bestuurder worden de achterste motor en wielen automatisch ingeschakeld. Tijdens een krachtige acceleratie (kick-down) komen beide motoren volledig tot hun recht.
4WD-modus: De twee motoren werken continu, waarbij het vermogen gelijkmatig over alle vier de wielen wordt verdeeld voor optimale grip, vooral op gladde oppervlakken. Het ESP- en tractiecontrolesysteem nemen specifieke instellingen aan om de grip te verbeteren. Maximaal vermogen en koppel zijn beschikbaar.
Sportmodus: De twee motoren werken continu, waarbij het vermogen 60:40 wordt verdeeld over de voor- en achteras voor dynamische en efficiënte prestaties. Maximaal vermogen en koppel zijn beschikbaar. Het stuur- en gaspedaal nemen ook een specifieke 'Sport'-instelling aan, waardoor het reactievermogen toeneemt.
Eco Mode: De voorste motor en wielen krijgen voorrang, het maximumvermogen wordt beperkt tot 157 kW (213 pk) en het maximumkoppel tot 343 Nm. Tijdens een sterke acceleratie (kick-down) worden de achterste motor en wielen automatisch ingeschakeld en leveren beide motoren hun volledige vermogen. De airconditioning en het gaspedaal hebben ook een Eco-stand.
En terwijl de nieuwkomer lokaal emissievrije vierwielaandrijving levert, kan hij toch bogen op een opwindende acceleratie. Dankzij de twee elektromotoren accelereert de Grandland Electric Ultimate in slechts 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarnaast worden zowel rijplezier als comfort verder benadrukt door dempers met frequentieselectieve dempingstechnologie. Deze unieke technologie is standaard op de Grandland Electric Ultimate en omvat een tweede hydraulisch circuit in de demperkamer om de dempingskracht mechanisch aan te passen aan de frequentie. Afhankelijk van de situatie, de toestand van het wegdek en de rijstijl maakt het verschillende dempingskarakteristieken mogelijk voor comfortabel glijden bij hoge frequenties - d.w.z. bij korte botsingen zoals op kasseien of een putdeksel - en voor een sportieve, ambitieuze rijstijl met meer direct contact met de weg bij lage frequenties. De Grandland reageert nog onmiddellijker en directer op elk commando van de bestuurder en blijft, zoals typisch voor Opel, stabiel bij het remmen, in bochten en bij hoge snelheden op de Autobahn. Het Opel DNA wordt verder benadrukt door de specifieke afstemming van veren, stabilisatorstangen, stuurinrichting en ESC. Zo biedt de nieuwe Opel Grandland Electric met vierwielaandrijving klanten een nieuw niveau van direct, lokaal emissievrij en veilig rijplezier.