Titelstrijd wordt spannender in ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE' 2025
Rüsselsheim. De titelstrijd in de ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE' 2025 kwam dit weekend tijdens de ADAC Saarland-Pfalz Rallye in een stroomversnelling. Met zijn tweede overwinning van het seizoen kwam de Belgische coureur Tom Heindrichs op acht punten van de huidige kampioenschapsleider Alex 'Sito' Español. De Spanjaard eindigde als vierde in de asfaltrace rond St. Wendel. De Duitse coureur Kilian Nierenz en de Nederlander Fabian Kamermans presteerden opnieuw sterk en behaalden de overige podiumplaatsen in de vierde race van het seizoen.
Tom Heindrichs en zijn bijrijder Jonas Schmitz namen vanaf het begin de leiding. In tegenstelling tot de recente Rallye Vosges Grand-Est had de broer van wereldkampioen rally Thierry Neuville het echter niet gemakkelijk en moest hij hard vechten voor de overwinning. "We concentreerden ons vooral op de Spanjaarden en probeerden geen risico's te nemen met lekke banden of andere schade aan de auto. Dat pakte goed uit. We zijn erg blij met de overwinning en dat we het gat met de top van het klassement hebben kunnen dichten. Over het algemeen zitten we op de goede weg", aldus Heindrichs.
Kilian Nierenz en zijn bijrijder Milena Raithel leverden opnieuw een foutloze prestatie. Met consistent snel rijden en drie etappezeges vierden de Beieren hun derde podiumplaats van het huidige seizoen en hun beste resultaat in de ADAC Opel Electric Rally Cup met een tweede plaats. "Het had niet veel beter kunnen gaan. Ons doel was om in de loop van het seizoen steeds dichterbij te komen en de druk op de leiders op te voeren. We zijn erg blij dat het zo goed gaat", aldus Nierenz, die momenteel derde staat in het klassement, 14 punten achter Español.
Fabian Kamermans en Stefan Müller eindigden als derde. "Het was een zware rally. We verloren vandaag wat snelheid. Het is dan ook des te bevredigender dat we toch op het podium zijn geëindigd", zei Kamermans na het passeren van de finishlijn op zaterdag. Uiteindelijk was het een nek-aan-nekrace voor het Nederlandse duo. Met de snelste tijden in de laatste twee etappes, waaronder de 'Power Stage', kwamen Alex Español en zijn bijrijder Borja Odriozola weer dichterbij en misten ze uiteindelijk het podium op slechts 0,8 seconden. Achter de ervaren Christian Lemke/Pascal Raabe eindigden de broers Arwed en Aaron Jungnickel als zesde en behaalden daarmee hun beste resultaat tot nu toe in de ADAC Opel Electric Rally Cup.
Opel Mokka GSE Rally maakt Duits debuut
De nieuwe Opel Mokka GSE Rally beleefde zijn Duitse debuut tijdens de ADAC Saarland-Pfalz Rallye. Als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma voor de 207 kW (280 pk) sterke elektrische racewagen legden Opel-racelegende Volker Strycek en bijrijder Conny Nemenich geselecteerde speciale etappes af in de eerste rallyauto die is ontwikkeld volgens de FIA eRally5-reglementen.
Voor de vijfde confrontatie van het seizoen reizen de teams van de ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE' in het eerste weekend van september naar Frankrijk. De Rallye Mont-Blanc Morzine is een absoluut hoogtepunt in de kalender van 's werelds eerste elektrische rally-merkenserie.
Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere zijn een voorbeeld van regelmaat
Dit weekend stonden de vertegenwoordigsters van het RACB National Team voor de zevende keer aan de finish. Met hun Opel Corsa e-Rally in de nationale driekleur wisten ze in de laatste proeven het verschil met de snelste deelnemers te verkleinen. Bij de 14 duo’s die zich voor deze manche van de ADAC Opel Electric Rally Cup hadden ingeschreven wisten Thyrsa en Justine beslag te leggen op een twaalfde plaats.
Het was al twee maanden geleden dat de laureate van het Rally Girls Stuurwiel aan de start van een wedstrijd had gestaan. Voor Thyrsa Eertmans had de Saarland-Pfalz Rallye dan ook een groot ‘terug naar school’-gevoel.
“Gelukkig hadden de organisatoren van de ADAC Opel Electric Rally Cup op donderdagnamiddag, daags voor de verkenningen dus, een shakedown georganiseerd. Het was een proef van iets minder dan twee kilometer, die we vijf keer hebben afgewerkt. Het was ontzettend warm, het kwik klom tot 38 graden”, legt de Limburgse uit. “Maar door die shakedown vond ik mijn referentiepunten terug en de reflexen die nodig zijn om een elektrische rallybolide te besturen. Ik kon ook vaststellen dat er een grote kans was dat het parcours er de volgende dag heel stoffig zou bijliggen.”
“De proeven op vrijdag hebben we te voorzichtig aangepakt”, geeft Thyrsa toe. “Op een stuk onverhard reden we ook lek. Daar was de zichtbaarheid trouwens ook laag, want wegens gebrek aan wind bleef het stof hangen.”
Beetje bij beetje wist het Belgische duo aan vertrouwen te winnen. De drie tellen per kilometer die in de eerste proeven moesten worden toegegeven werden in enkele van de laatste chronoritten herleid tot twee seconden per kilometer.
“We weten waar we aan onze snelheid moeten werken”, analyseert Justine Demeestere. “Als de weg wat smaller wordt en in de heel technische stroken moeten we leren om de snelheid er in te houden. We zijn vast van plan om de goede raad van RNT-coach Marc Duez vanaf de volgende wedstrijd, de Mont Blanc Rally begin september, in praktijk om te zetten.”
Stand ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE' na 4 van 7 races:
1. Spaans 115 punten
2. Heindrichs 107 punten
3. Nierenz 101 punten
4. Lemke 86 punten
5. Kamermans 79 punten
6. Wittenbeck 47 punten
7. Neulinger 46 punten
8. Jungnickel 42 punten
9. Eertmans 32 punten
10. Steitz 31 punten
11. Raftery 20 punten
12. Rott 19 punten