Skip To Content
Astra Mild Hybrids

Opel Astra nu ook met 48V hybridetechnologie 

 

Het grootste Astra gamma ooit: nu verkrijgbaar als EV, hybride en plug-in hybride, alsook met zuinige verbrandingsmotoren

 

Rüsselsheim.  Elektrisch, als Plug-In Hybrid of met een zuinige verbrandingsmotor – kopers van de huidige generatie Opel Astra en Opel Astra Sports Tourer hadden al ruime keuze uit allerlei aandrijflijnen. Het aanbod wordt nu aangevuld: de Opel Astra en Opel Astra Sports Tourer zijn ook te bestellen als Hybrid met 48V technologie. Nooit eerder was een model van Opel verkrijgbaar met zoveel verschillende aandrijflijnen. 

 

Hybridetechnologie biedt een groot aantal voordelen. Dankzij de generatie en opslag van remenergie bij stop & go-verkeer worden het verbruik en de CO2-uitstoot tot zo’n 14 procent verlaagd. Bij lage snelheden in de stad is met de Opel Astra Hybrid en Astra Sports Tourer Hybrid zelfs volledig elektrisch en uitstootvrij te rijden. Een laadkabel of laadpaal voor de stroomvoorziening is niet nodig, doordat de batterij van de Astra Hybrid tijdens het rijden en afremmen wordt opgeladen. Alle onderdelen van de aandrijflijn zijn optimaal op elkaar afgestemd, wat resulteert in een hoogstaand rijcomfort. Dankzij de compacte constructie van het hybridesysteem gaat er in het interieur bovendien geen ruimte verloren.

 

 

Lager verbruik, meer rijplezier: hybridesysteem in perfecte harmonie

 

De nieuwe Astra en Astra Sports Tourer Hybrid hebben een lithium-ion batterij die onder bepaalde rijomstandigheden automatisch wordt opgeladen. Een 100 kW (136pk) 1,2 liter turbo benzinemotor zorgt voor de aandrijving. Deze driecilinder motor werd specifiek ontwikkeld voor hybridegebruik en wordt gecombineerd met een nieuwe geëlektrificeerde eDCT 6-traps automaat met dubbele koppeling en een 21 kW (28 pk) sterke elektromotor.

Dankzij de combinatie van een benzine- en elektromotor zijn het verbruik en de CO2-uitstoot van de vijfdeurs Astra Hybrid (WLTP: verbruik 5,0 l/100 km, CO2-emissie 113 g/km) circa 14 procent lager dan van een vergelijkbare niet-geëlektrificeerde Astra 1.2 Turbo met 8-traps automatische transmissie (WLTP: verbruik 5,8 l/100 km, CO2-emissie 130 g/km). 

 

De techniek toont zich met name in stadsverkeer zeer effectief. De elektromotor ondersteunt de benzinemotor bij het accelereren vanuit stilstand en andere momenten wanneer er meer koppel gewenst is. De elektromotor levert extra koppel, vooral bij lage toerentallen van de benzinemotor, wat een gunstig effect heeft op zowel de rijdynamiek als de CO2-uitstoot. Bij lage snelheden kan over een afstand van ongeveer een kilometer met een lage snelheid zelfs volledig op de elektromotor worden gereden. Wanneer de Astra Hybrid vanaf hogere snelheden afremt, wordt de benzinemotor uitgeschakeld en dient de elektromotor als generator om de 48V batterij van het hybridesysteem op te laden. Het systeem is ontwikkeld om te allen tijde de beste prestaties te leveren bij een zo laag mogelijk energieverbruik. In de Astra en Astra Sports Tourer Hybrid is bovendien te kiezen uit drie rijprogramma’s: Eco, Normal en Sport.

 

De nieuwe Astra Hybrid accelereert in 9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 210 km/h. De compacte constructie van het hybridesysteem heeft nog een belangrijk voordeel; de elektromotor is geïntegreerd in het transmissiehuis, de 48V batterij is onder de linker voorstoel geplaatst, zodat deze de inhoud van de bagageruimte niet inperkt. Bij de Astra Sports Tourer bedraagt deze maximaal 1.634 liter.

 

 

Overzichtelijk en intuïtief: Hybride-informatie in een oogwenk

 

Net als in elke andere Astra of Astra Sports Tourer kan de bestuurder alles in de gaten houden via het volledig digitale 10-inch informatiedisplay. Naast de gebruikelijke informatie 

toont het display bovendien interessante details over het geëlektrificeerde aandrijfsysteem. Wanneer puur op stroom wordt gereden, lichten alle cijfers blauw op. Rijdend op de benzinemotor is alle informatie wit uitgelicht. Daarnaast wordt op een display getoond hoe de energie tussen de batterij, benzinemotor en de wielen stroomt, alsmede de laadstatus van de batterij in verschillende kleuren. De meest belangrijke informatie over de afgelegde afstand, reistijd, gemiddeld verbruik, resterende actieradius en het percentage van de route dat puur op stroom is afgelegd, wordt samengevat weergegeven zodra het contact wordt uitgeschakeld. 

 

Elke Astra en Astra Sports Tourer beschikt standaard over een multimediasysteem met een 10-inch kleuren touchscreen en draadloze integratie van Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel kan de auto worden besteld met een Intelli-HUD head-up display en een draadloze telefoonlader.

 

Naast de standaard rijhulpsystemen, bieden technieken als Intelli-Lux LED® Pixel Light (met in totaal 168 led-elementen) en de 360 graden Intelli-Vision camera (standaard vanaf de GS-uitvoering) voor alle verkeersdeelnemers veiligheid van het hoogste niveau. De sleutelloze systemen ‘Keyless Start’ en ‘Keyless Open & Start’ bieden comfortabel toegang tot de auto. In het interieur kunnen de bestuurder en voorpassagier genieten van het comfort dat de AGR-gecertificeerde ergonomische sportstoelen te bieden hebben. De sensorgestuurde, elektrisch openende en sluitende achterklep vereenvoudigt de toegang tot de bagageruimte van de Astra Sports Tourer Hybrid.