Rallyseizoen 2026: Mokka GSE Rally belooft Grand Sport Electric in ADAC Opel GSE Rally Cup

 

Alle knowhow, dubbel zoveel vermogen: Mokka GSE Rally met 207 kW (281 pk) en 345 Newtonmeter koppel

Goed nieuws voor motorsportfans en rallytalenten. Opel en ADAC hebben een aantal spannende veranderingen aangekondigd voor het rallyseizoen 2026. De eerste elektrische rallycup ter wereld voor één automerk gaat voortaan ADAC Opel GSE Rally Cup heten. Bovendien zullen de deelnemers niet langer de uitdagende etappes in de Opel Corsa Rally Electric moeten trotseren, maar hun talenten tonen in de 207 kW (281 pk) sterke Opel Mokka GSE Rally, de eerste auto die momenteel wordt ontwikkeld volgens de nieuwe eRally5-voorschriften van de FIA. Het seizoen 2026 van de GSE Rally Cup bestaat uit zeven ronden in zes verschillende Europese landen en begint in mei met de ELE Rally in Eindhoven, Nederland.

"Met de ADAC Opel Electric Rally Cup hebben Opel en ADAC 's werelds eerste elektrische rallycup voor één merk gecreëerd. Vijf succesvolle seizoenen bewijzen op indrukwekkende wijze dat duurzame motorsport werkt en sterke prestaties combineert met spanning. Onze Opel Corsa heeft laten zien dat zijn elektrische aandrijfsysteem absoluut betrouwbaar is, ook onder rallyomstandigheden. Binnen onze GSE-strategie staat deze cup voor toegankelijke, elektrische prestaties en is hij een succesvolle springplank voor jonge rallytalenten, zoals we hebben aangetoond met talrijke successen in hogere rallyklassen. Met de nieuwe Mokka GSE Rally wordt het seizoen 2026 zeker weer erg spannend", aldus Rebecca Reinermann, Vice President Marketing Opel en Vauxhall.

ADAC Sport-voorzitter Dr. Gerd Ennser zei: "Het innovatieve concept van de ADAC Opel Electric Rally Cup is een uitstekend voorbeeld van hoe het werk met jonge talenten en elektrische motorsport succesvol kunnen worden gecombineerd. ADAC is een pionier op het gebied van meer duurzaamheid in de motorsport en met de vroegtijdige verlenging van onze samenwerking met Opel geven we een sterk signaal af voor elektrisch rallyrijden. Onze Cup is de talentenfabriek van de Europese rallykampioenen: talrijke coureurs die hier hun carrière begonnen, hebben zich met succes op nationaal en internationaal niveau gevestigd."

Kracht, prestaties, spanning: de nieuwe Opel Mokka GSE Rally

Teams en coureurs kunnen zich verheugen op de Mokka GSE Rally, de eerste auto die momenteel wordt ontwikkeld volgens de nieuwe eRally5-voorschriften van de FIA. Met een piekvermogen van 207 kW (281 pk) is hij meer dan twee keer zo krachtig als de Opel Corsa Rally Electric (100 kW/136 pk). In combinatie met een koppel van 345 Newtonmeter en geavanceerde motorsporttechnologie belooft hij prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een Rally4-auto. Een multi-plate limited-slip differentieel en een raceversnellingsbak, samen met versterkte aandrijfassen en wielnaven, zorgen voor een krachtige aandrijving. Het chassis is vervaardigd in een lichtgewicht ontwerp. De perfect afgestelde rallyophanging van Bilstein bestaat uit versterkte McPherson-veerpoten en uniball-bevestigingen op de vooras en een achteras met aangepaste veren en dempers. Op basis van de ervaring die is opgedaan met de Corsa Rally Electric is de softwareafstemming voor het motor- en batterijbeheer ontworpen voor maximale efficiëntie, rijeigenschappen onder competitieve omstandigheden en prestaties. De batterij komt overeen met de serieversie met een opslagcapaciteit van 54 kWh.

"Sinds de lancering van dit baanbrekende motorsportproject heeft onze Opel Corsa Rally Electric seizoen na seizoen zijn betrouwbaarheid, robuustheid en indrukwekkende prestaties bewezen – zelfs onder de meest veeleisende rallyomstandigheden. Nu gaan we een stap verder: ik heb de Mokka GSE Rally in actie kunnen zien tijdens de Rally Stemwede in Noord-Duitsland. De reacties van motorsportfans op onze toekomstige rallyauto laten zien dat we met ons GSE-label op de goede weg zijn en dat het een goede beslissing was om een Mokka GSE als seriemodel voor Opel-klanten te ontwikkelen", aldus Marcus Lott, Senior Vice President Stellantis Lead Engineering Central Europe.

Naast uitstekende prestaties zijn ook de extreem hoge veiligheidsnormen gehandhaafd. Net als de Opel Corsa Rally Electric heeft ook de Mokka GSE Rally een rolkooi (gecertificeerd door de FIA), rallystoelen met zespuntsgordels, een speciale omhulling van de accu en een extra onderrijbeveiliging. Het 400-voltsysteem wordt continu bewaakt door de Master Alarm Indicator. In het onwaarschijnlijke geval van een isolatieprobleem meldt een visueel en akoestisch waarschuwingssysteem onmiddellijk een storing. Bij een plotselinge vertraging (zoals bij een botsing) schakelt een geavanceerd sensorsysteem het hoogspanningssysteem binnen enkele tienden van een seconde volledig uit. Bovendien heeft de Mokka GSE Rally een speciaal blussysteem met een elektrisch niet-geleidend blusmiddel.

Elektrische motorsport en talentenpool: Opel ondersteunt de rallysterren van morgen

"De samenwerking tussen ADAC en Opel is de perfecte belichaming van succesvolle talentpromotie. We ondersteunen allebei de rallysterren van morgen en onze gemeenschappelijke filosofie werpt zijn vruchten af: sinds het seizoen 2013 hebben meer dan 224 mannelijke en vrouwelijke coureurs uit 22 landen hun eerste stappen in de professionele rallysport gezet. De besten onder hen zijn opgenomen in het ADAC Opel Rally Junior Team en hebben op Europees niveau voor veel opschudding gezorgd. Zes JERC-coureurstitels, waaronder het kampioenschap van Calle Carlberg dit jaar, spreken voor zich", voegt Jörg Schrott, hoofd van Opel Motorsport, toe. "Maar niet alleen de jonge rallycoureurs en hun spannende gevechten zijn cruciaal geweest voor het succes van onze cup. Ook de technologische volwassenheid van de Opel Corsa Rally Electric spreekt voor zich. Zijn bijna-productieklare elektrische aandrijving staat voor innovatie, kwaliteit en betrouwbaarheid van Opel. Met deze rally-inzet bewijzen we eens te meer dat elektrische mobiliteit geschikt is voor dagelijks gebruik en eveneens opwindend en betrouwbaar is voor de motorsport. Ik kijk erg uit naar het cupseizoen 2026 met onze nieuwe Mokka GSE Rally."

Sinds 2013 worden de kampioenen van de voormalige ADAC Opel Rallye Cup en de ADAC Opel Electric Rally Cup 'powered by GSE', die in 2021 van start ging, automatisch gepromoveerd naar het ADAC Opel Rally Junior Team, waar ze hun onbetwiste vaardigheden op de proef stellen in de Opel Corsa Rally4 in het Junior Europees Kampioenschap. Dit jaar sleepte Calle Carlberg de zesde titel van Opel in het afgelopen decennium in de wacht. De Zweed trad daarmee in de voetsporen van Emil Bergkvist (Zweden, 2015), Marijan Griebel (Duitsland, 2016), Chris Ingram (Engeland, 2017), Martins Sesks (Letland, 2018) en Laurent Pellier (Frankrijk, 2022). Na dit jaar de ADAC Opel Electric Rally Cup te hebben gewonnen, wordt Tom Heindrichs volgend jaar gepromoveerd naar het ADAC Opel Rally Junior Team.