Skip To Content
Nieuwe Opel Astra​

Nieuwe Opel Astra is "Duitse compacte auto van het jaar 2023"
Duidelijke winnaar: Astra en Astra Sports Tourer met aanzienlijke voorsprong op concurrentie

De nieuwe Opel Astra is uitgeroepen tot "Duitse compacte auto van het jaar 2023"[1] . De onafhankelijke vakjury van de "German Car Awards" koos de nieuwe generatie Astra en Astra Sports Tourer als de beste compacte auto in Duitsland, ver voor de concurrenten in dit segment. Innovatieve veiligheidstechnologieën, die Opel met de nieuwe Astra betaalbaar maakt voor een brede groep kopers in de compacte klasse, overtuigden de jury van 27 autodeskundigen en journalisten evenzeer als het ruime aanbod aan aandrijflijnen, waaronder de geëlektrificeerde plug-in hybride waarmee Astra-rijders zich voor het eerst emissievrij en bijzonder verantwoord kunnen verplaatsen. De jury prees ook het opvallende, vooruitstrevende design samen met het rijplezier en de prijs-kwaliteitverhouding van de Astra. De prestigieuze prijs werd pas officieel uitgereikt tijdens een ceremonie in Bad Dürkheim, Duitsland. 
 
"De prijs voor 'Duitse auto van het jaar' in de compacte klasse voor de Astra en de Astra Sports Tourer toont eens te meer aan dat de nieuwste generatie niet alleen een echte uitdager is, maar ook heeft wat nodig is om in alle opzichten een winnaar te zijn," zei Andreas Marx, het hoofd van Opel in Duitsland. 
 
"De Opel Astra onderscheidt zich in zijn segment als een echte allrounder, die onze jury in elk opzicht overtuigde. Dat geldt overigens ook voor emotionele criteria als design en rijplezier, waar hij zich duidelijk onderscheidde van de concurrerende modellen", aldus Jens Meiners van de GCOTY-jury.

 

Astra en Astra Sports Tourer: Opvallend rijplezier 
 
Tijdens uitgebreide testritten namen de juryleden de nieuwe Opel Astra onder de loep. Rijgedrag, bruikbaarheid, comfort en vele andere aspecten werden onder de loep genomen. Disciplines waarin de nieuwste generatie van de compacte bestseller uit de klasse schittert. Met een systeemvermogen van 133 kW/180 pk en een sterk koppel van 360 Newtonmeter biedt de geëlektrificeerde Astra plug-in hybride puur rijplezier (WLTP brandstofverbruik : 1,1-1,0 l/100 km, CO2 uitstoot 24-23 g/km; beide gecombineerd). De vijfdeurs accelereert van nul tot 100 km/u in slechts 7,6 seconden. Daarmee is de nieuwe Astra voor het eerst lokaal emissievrij. 
 
De intuïtieve bediening van infotainment- en assistentiesystemen wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe HMI-interface (Human-Machine Interface), de helder vormgegeven, volledig digitale Pure Panel-cockpit met extra breed touchscreen en alleen essentiële schakelaars, zoals voor de airconditioning. Geavanceerde technologieën zoals de adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux LED-koplampen® Pixel Light met in totaal 168 LED-elementen maken het rijden aangenamer en veiliger, vooral in de donkere maanden van het jaar. De AGR-gecertificeerde (Aktion Gesunder Rücken e.V. ) ergonomische stoelen voor bestuurder en voorpassagier, bijvoorbeeld in Alcantara, zorgen voor top reiscomfort. 
 
De onderscheiding "Duitse auto van het jaar" wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. De onafhankelijke jury van deskundigen, die momenteel uit 27 juryleden bestaat, kiest de respectievelijke klassewinnaars in vijf categorieën - compact, premium, luxe, nieuwe energie en prestaties. De selectie van de deelnemers aan de wedstrijd is gebaseerd op objectieve criteria inzake prijs en beschikbaarheid op de markt. De verkiezing werd in 2019 voor het eerst gehouden.

 

[1] Duitse compacte auto van het jaar" (categorie compacte klasse, tot 25.000 euro).